Obecnie nie musimy już spędzać godzin w kolejkach do urzędów i tracić całego dnia na to, aby załatwić jakąś sprawę. W wielu miastach możemy skorzystać z internetowej rejestracji wizyt, dzięki której nie tylko wszystko szybciej załatwimy, ale i będziemy mieć gwarancję tego, że zostaniemy obsłużeni.
/Piotr Kamionka /Reporter
Internetowa rezerwacja kolejki w urzędzie – co można załatwić?
W wielu polskich miastach możemy internetowo zarezerwować wizytę w urzędzie, podczas której załatwimy sprawy dotyczące m.in. dowodu osobistego, prawa jazdy, rejestracji pojazdu, spraw meldunkowych i numeru PESEL, a także działalności gospodarczej.
W zależności od danego urzędu rezerwacje mogą być dokonywane najwcześniej na 14 lub 30 dni przed planowanym terminem wizyty. Ponadto trzeba pamiętać, że na każdy wniosek (i na każdą sprawę) musimy umówić osobny termin wizyty. Jeżeli mamy do załatwienia trzy sprawy, to wtedy musimy umówić trzy terminy wizyt.
Reklama
Co więcej, w wielu miastach możemy również zarezerwować e-kolejkę w biurze paszportowym, urzędzie stanu cywilnego, urzędzie skarbowym, w wydziale komunikacji, w wydziale spraw administracyjnych, w wydziale ewidencji pojazdów i kierowców oraz w wydziale ds. przedsiębiorczości i innowacji.
Jak zarezerwować wizytę w biurze paszportowym?
Już od kilku lat mówi się o ogromnych kolejkach w biurach paszportowych, zwłaszcza przed sezonem letnim, kiedy wiele osób przypomina sobie o konieczności wyrobienia paszportu na wakacyjny wyjazd. Obecnie jednak dzięki internetowej rezerwacji nie musimy brać specjalnie dnia wolnego na wizytę w urzędzie i spędzać tam godzin, czekając na swoją kolej.
Większość urzędów wojewódzkich daje możliwość internetowej rezerwacji wizyty na złożenie wniosku oraz na odbiór paszportu. Termin możemy zarezerwować z 30-dniowym wyprzedzeniem i najpóźniej na 1 dzień przed planowaną wizytą. Choć rezerwacja kolejki nie jest obowiązkowa, to umawiając się na daną godzinę i dzień, będziemy mieć pewność, że na pewno zostaniemy w tym dniu przyjęci. W przeciwnym wypadku, jeżeli osób w kolejce będzie sporo, to może okazać się, że nie zostaniemy przyjęci, pomimo długiego oczekiwania w kolejce.
Coraz więcej osób rezerwuje wizyty w urzędzie skarbowym
Ogromnym uproszczeniem jest również możliwość internetowej rezerwacji wizyt w urzędach skarbowych, z której w pierwszym kwartale 2024 r. skorzystało aż 1,1 mln osób. Co ciekawe, 91 proc. osób było zadowolonych ze swojej wizyty w urzędzie, a średni czas obsługi podatnika trwał zaledwie 17 minut.
Wizyty w urzędach skarbowych można umawiać z 21-dniowym wyprzedzeniem. Rezerwacja takiej wizyty nie jest obowiązkowa, ale z pewnością jest o wiele wygodniejsza, niż czekanie długich godzin w kolejce, bez gwarancji tego, że w danym dniu zostaniemy przyjęci.
Obecnie można umawiać wizyty w urzędach skarbowych w Krakowie, Warszawie, Łodzi, Toruniu, Bydgoszczy, Katowicach, Rzeszowie, Białymstoku, Gdańsku, Gdyni i wielu innych miastach. Pełną listę urzędów skarbowych, które oferują możliwość internetowej rezerwacji kolejki, można znaleźć na stronie podatki.gov.pl.
Jakie sprawy urzędowe można załatwić online?
Nie wszystkie sprawy urzędowe wymagają od nas osobistego stawiennictwa. Przez internet możemy:
- zgłosić narodziny dziecka,
- zgłosić utratę dowodu osobistego,
- wysłać wniosek o odpis aktu stanu cywilnego,
- zameldować się lub wymeldować,
- wysłać pismo ogólne do urzędu,
- sprawdzić punkty karne,
- zarejestrować działalność gospodarczą,
- zgłosić zbycie pojazdu.
Aby móc załatwić ww. sprawy musimy jednak posiadać Profil Zaufany. Możemy go założyć na dwa sposoby: przez bankowość elektroniczną lub bezpośrednio na stronie rządowej. W drugim przypadku będziemy musieli jednak potwierdzić naszą tożsamość w ciągu 14 dni w jednym z 1500 punktów potwierdzających.
Co ciekawe, wszystko wskazuje na to, że najwcześniej pod koniec 2026 r. możliwa będzie również elektroniczna rejestracja pojazdów. Mówił o tym Tomasz Kęsicki, dyrektor departamentu CEPiK w Centralnym Ośrodku Informatyki (COI), podczas konferencji e-leasing Day. „Gdy nowe rozwiązania wejdą w życie, to wtedy możliwa będzie albo wysyłka tablic rejestracyjnych przez kuriera, albo odbiór osobisty w urzędzie” – czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej”.
WG
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL