Biedronka zwraca klientom vouchery o wartości 150 zł – to efekt decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) dotyczącej akcji promocyjnej sieci o nazwie „Magia Rabatów”, którą portugalski dyskont przeprowadził 1,5 roku temu. Dla klientów nie była ona transparentna, dlatego masowo skarżyli postępowanie dyskontu do UOKiK. Na zwrot mogą liczyć zarówno uczestnicy programu lojalnościowego „Moja Biedronka”, jak i osoby, które z niego zrezygnowały. W specjalnym komunikacie widniejącym na stronie dyskontu, Biedronka informuje, w jaki sposób można odebrać vouchery.
/123RF/PICSEL
Praktyki spółki Jeronimo Martins Polska dotyczące promocji Biedronki o nazwie „Magia Rabatów”, która została przeprowadzona w sklepach od 1 do 3 grudnia 2022 r., zakwestionował w maju prezes UOKiK.
Biedronka oddaje vouchery. Prezes UOKiK zakwestionował praktyki dyskontu
Jedną z niedozwolonych praktyk było wprowadzanie w błąd co do warunków promocji w przekazach reklamowych. „Informacje pojawiające się na plakatach w sklepach nie informowały o produktach, których nie można było kupić za voucher” – poinformował UOKiK kilka tygodni temu.
Reklama
Na czym polegała promocja? Posiadacze aplikacji lub karty „Moja Biedronka” byli zachęcani przez sieć do zakupu trzech produktów z kategorii książki i/lub zabawki, a połowę kwoty wydanej na te produkty mieli otrzymać w formie vouchera wydrukowanego na paragonie. Voucher można było przeznaczyć na kolejne zakupy.
Jednak w reklamach zamieszczonych w sklepach brakowało dokładnej listy produktów, które można było kupić. Co więcej, materiały marketingowe opatrzone były gwiazdką, przy której mniejszym drukiem informowano o ograniczeniach promocji, która miała obowiązywać tylko na wybrane artykuły przemysłowe lub tekstylia.
Do Urzędu zaczęła trafiać lawina skarg od klientów, którzy byli „zaskoczeni tym, że nie mogą zapłacić voucherem za istotną część produktów powszechnie przypisanych do tych kategorii”. Dodatkowo informacja o części artykułów niewchodzących w zakres promocji, takich jak chemia gospodarcza, kosmetyki, środki czystości czy odświeżacze powietrza, była przedstawiana klientom dopiero po zakupie – wydrukowaniu paragonu z voucherem.
Ponadto, jak wskazywał UOKiK, regulamin promocji nie był dostępny w sklepie w taki sposób, aby klienci mogliby bez problemu zapoznać się z jego treścią przed skorzystaniem z promocji.
UOKiK: Biedronka musi zwrócić vouchery
Wszystko to doprowadziło do tego, że prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na Jeronimo Martins Polska obowiązek przyznania klientom, którzy nie wykorzystali vouchera, środków finansowych.
– W ramach zobowiązania do zmiany praktyk Jeronimo Martins Polska dostarczy nowe vouchery dla poszkodowanych klientów o wartości 150 złotych. Zachęcam wszystkich, którzy wzięli udział w akcji promocyjnej „Magia rabatów”, do skorzystania z rozwiązań wynikających z wydanej decyzji – tłumaczył swoją decyzję Chróstny.
Jak odzyskać voucher? Biedronka tłumaczy w specjalnym komunikacie
Biedronka właśnie zabrała się za wykonanie obowiązku, który nałożył na nią UOKiK. W specjalnym komunikacie zamieszczonym na samej górze swojej strony internetowej wyjaśnia, w jaki sposób można otrzymać rekompensatę.
„Klienci, którzy otrzymali voucher w ramach akcji promocyjnej 'Magia Rabatów – Zabawki i Książki – Voucher od 01.12.2022 r. do 03.12.2022 r.’ i nie został on przez nich zrealizowany w odpowiednim terminie niezależnie od przyczyny, uprawnieni są do otrzymania vouchera o wartości 150 zł na cały asortyment w ramach jednorazowych zakupów […] niezależnie od ich wartości, ważny rok od daty jego otrzymania (bez możliwości zamiany na gotówkę)” – podaje Biedronka.
Opublikowano jednak całą listę wyjątków. Z artykułów wyłączone zostały:
- napoje alkoholowe,
- wyroby tytoniowe,
- preparaty początkowego żywienia niemowląt,
- usługi czy doładowania, w tym doładowania telefonów,
- karty podarunkowe.
Jak podaje Biedronka, klientom, którzy w dalszym ciągu są członkami programu lojalnościowego „Moja Biedronka”, voucher zostanie automatycznie zapisany na karcie „Moja Biedronka„. Co z pozostałymi? Klienci, którzy brali udział w akcji promocyjnej, a następnie zrezygnowali z uczestnictwa w programie lojalnościowym, muszą skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta.
Oprócz tego tacy klienci będą proszeni o podanie numeru karty „Moja Biedronka” użytej przy dokonywaniu zakupów lub przekazanie paragonu potwierdzającego skorzystanie z akcji. Dopiero wtedy będą mogli otrzymać e-kod o wartości 150 zł.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL