Carrefour Polska może nieuczciwie wykorzystywać przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych – uważa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zastrzeżenia budzi nieuzasadnione pobieranie opłat od kontrahentów za transport towarów z magazynu centralnego do sklepów sieci. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty spółce.
Carrefour Polska z zarzutami Prezesa UOKiK (East News, Bartlomiej Magierowski)
Prezes UOKiK monitoruje relacje dużych sieci handlowych z dostawcami produktów rolno-spożywczych. Efektem tego działania były m.in. dwa raporty. Pierwszy z nich opisywał rabaty stosowane przez sieci handlowe. Drugi dotyczył opłat okołosprzedażowych, pobieranych za wykonywanie na rzecz dostawców świadczeń związanych z procesem sprzedaży towarów.
Duża sieć handlowa z zarzutami UOKiK
Jedną z nieuczciwych praktyk opisanych w raporcie było żądanie od dostawców opłat za usługę rozwożenia produktów z magazynów centralnych sieci do poszczególnych sklepów detalicznych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Dom w kilka miesięcy, czyli nowoczesne prefabrykaty pod lupą
– Centralna dystrybucja towarów jest integralną częścią modelu biznesu sieci handlowych i leży w ich interesie, dlatego niedopuszczalne jest żądanie od dostawców opłat za transport z głównego magazynu do sklepów. W rzeczywistości jest to przerzucenie przez sieć kosztów własnej działalności na kontrahentów. Ta nieuczciwa praktyka może dotyczyć spółki Carrefour Polska – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
I dodaje, że za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej grozi sieci j kara do 3 proc. obrotu.
UOKiK przekonuje, że funkcjonowanie kilkuset sklepów należących do sieci handlowej w oparciu, o codzienne przyjęcia towarów od wielu dostawców byłoby niemożliwe lub nieopłacalne.
Zobacz także:
Znane platformy internetowe z zarzutami
Sklepy pod lupą UOKiK
„Szeroko pojęta centralizacja, obejmująca także logistykę, umożliwia sieciom wynegocjowanie korzystnych warunków handlowych, dzięki wykorzystaniu efektu skali. Stanowi to jeden z filarów nowoczesnego kanału dystrybucji i sukcesu sieci handlowych, będąc tym samym naturalnym elementem ich modelu biznesu. Podmiot bez zaplecza infrastrukturalnego pozwalającego na centralizację dostaw nie byłby w stanie efektywnie konkurować z innymi sieciami handlowymi” – przekonuje w komunikacie UOKiK.
Tak jest również w przypadku spółki Carrefour Polska. W interesie przedsiębiorcy leży dystrybucja towarów do poszczególnych sklepów, nawet gdyby nie otrzymywał za to pieniędzy – dodaje UOKiK.
Zobacz także:
Zamknęli pół tysiąca sklepów. Co się dzieje w handlu?
To nie jedyne postępowanie dotyczące opłat za przewożenie towarów z magazynów centralnych do sklepów sieci handlowych. Wcześniej Prezes UOKiK postawił zarzut nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej spółce Auchan Polska.