Żabka prężnie rozwija się w Polsce, gdzie o sklep sieci na ulicy można się wręcz potknąć. Prawie 10 tys. lokali w całym kraju to spora liczba, która od razu rodzi pytania o ekspansję zagraniczną marki. Po 25 latach obecności na rodzimym rynku coraz głośniej słychać o tym, że sieć z Poznania poważnie rozważa ekspansję za granicami Polski. W grze mają być przede wszystkim dwa kraje, ale eksperci wskazują, że w sumie możliwe są 4 kierunki. Jeden jest szczególnie interesujący, ponieważ Żabka miałaby wyjść nie tylko poza Polskę, ale i całą Europę.
/123RF/PICSEL
Reklama
- Żabka obecna jest już na polskim rynku 25 lat, sieć zdołała w tym czasie postawić niemal 10 tys. punktów sprzedaży.
- Od kilkunastu lat w planach Żabki przewija się pomysł ekspansji międzynarodowej.
- Zwykle wskazuje się kraje zaraz za granicą, ale jest jedna lokalizacja, z którą Żabka już jest mocno związana, a która znajduje się na innym kontynencie.
Żabka już niebawem może rozwijać swoje sklepy nie tylko w Polsce, ale i poza nią. Historia podboju zagranicy przez poznańską sieciówkę jeszcze na dobre się nie rozpoczęła, ale pierwsze sygnały o planach wyjścia poza Polskę pojawiły już 15 lat temu.
Mało kto pamięta dziś, że w 2008 roku Żabka w ramach Penta Investments planowała wejście na rynek czeski. To było jednak wiele lat temu, a dziś sieciówka wygląda inaczej, ma inną strategię i wizję. Ale myśli o czeskim rynku się nie skończyły.
Żabka coraz bliższa ekspansji zagranicznej. Pod uwagę brani sąsiedzi, ale nie tylko
Wiceprezes firmy Żabka, Adam Manikowski, potwierdza, że Żabka myśląc o zagranicznej ekspansji bierze pod uwagę przejęcia na obcych rynkach, ale także budowanie obecności od zera – stawiając sklep za sklepem. Przede wszystkim pod uwagę brane mają być dwa rynki znajdujące się zaraz za naszymi granicami. Mowa o Czechach oraz Słowacji.
Jednak eksperci, jak wskazuje portal Forsal.pl, mają przekonywać, że sieciówkę stać na jeszcze bardziej spektakularne zagraniczne otwarcia. Zdaniem znawców firma, która w 2022 roku osiągnęła sprzedaż na poziomie 18,5 mld zł, co jest 28-procentowym wzrostem względem poprzedniego roku i ma widoki na 20 mld zł sprzedaży w 2023 roku, ma szansę z powodzeniem przeprowadzić ekspansję na bardziej wymagające rynki.
Sklepy Żabki wyjdą z Polski, mogą też z Europy. Ten kierunek ekspansji wskazuje inny kontynent
Prócz Czech i Słowacji wskazywane są bowiem jeszcze dwa inne cele zagranicznej ekspansji Żabki. Pierwsze są Niemcy, nasz sąsiad, który jest najprężniejszą gospodarką na kontynencie. Konkurencja na tym rynku może nie być łatwa, ale mało kto pamięta, że Żabka posiada już swój sklep w Niemczech. Nie sposób mówić o ekspansji, gdy to tylko jedna placówka i do tego mieszcząca się w ramach fabryki Tesli pod Berlinem, gdzie zlokalizowano Żabkę Nano. Wszystko w związku z tym, że na miejscu pracuje wielu Polaków.
Kolejny kierunek jest jednak jeszcze bardziej emocjonujący. Wskazuje się bowiem na Stany Zjednoczone. Dlaczego tak daleko? To przez zainteresowanie polskim biznesem ze strony Amerykanów i ich udział w rozwoju technologicznym Żabki. Przypomnijmy, że na początku 2023 roku w połowie stycznia Żabka gościła w Stanach Zjednoczonych na zaproszenie samego Microsoftu na konferencji NRF 2023 Retail’s Big Show. Dzięki udziałowi w imprezie w Nowym Jorku poznańska sieciówka mogła pochwalić się rozwijanym od ponad 2 lat konceptem Żabka Nano.
– Udział w tym prestiżowym wydarzeniu, jakim bez wątpienia jest NRF Retail’s Big Show, to dla nas nie tylko szansa na nawiązanie nowych partnerstw, ale także możliwość zaprezentowania Żabki jako jednej z najbardziej innowacyjnych na świecie firm z branży handlowej – mówił w styczniu na konferencji Tomasz Blicharski, wiceprezes zarządu Grupy Żabka, dyrektor zarządzający Żabka Future, cytowany przez Business Insider Polska.
Żabka Nano kluczem do światowej ekspansji?
Żabka Nano to sklep autonomiczny, którego nie obsługuje personel w postaci sprzedawców. Dzięki zastosowanej technologii w postaci odpowiedniego systemu operacyjnego, czujników i kamer, klient Żabka Nano musi wyłącznie zeskanować swoją aplikację przed wejściem do sklepu. Następnie po wejściu do lokalu bierze to, co chce kupić i wychodzi z lokalu. Opłata za zakupy pobierana jest tymczasem automatycznie z jego konta.
Pierwsza Żabka Nano powstała w czerwcu 2021 roku w Poznaniu. Obecnie Żabka posiada ponad 50 sklepów Żabka Nano, co czyni ją największą siecią sklepów autonomicznych w Europie. Ten status może pomóc jej w ekspansji zagranicznej, a fakt, że we współpracy z Żabką przy tworzeniu formatu Żabka Nano współpracuje amerykańska firmą technologiczną AiFi, a do działania Żabka Nano wykorzystywana jest platforma Microsoft Azure, czyni już Amerykanów współodpowiedzialnymi za sukces tych sklepów.
Na jakie zagraniczne kierunki zdecyduje się Żabka? Tego jeszcze nie wiadomo na pewno, ale wszystko wskazuje na to, że jesteśmy zdecydowanie bliżej odpowiedzi, niż kiedykolwiek.
Przemysław Terlecki
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL