Mieszkańcy Krakowa, którzy codziennie korzystają z transportu publicznego, napotykają znaczne trudności w dojazdach do pracy. Ta trudna sytuacja wynika z letnich ograniczeń w kursowaniu autobusów i tramwajów – największych od lat, jak podkreślił radny Łukasz Gibała. ZTP i Urząd Miasta przypisują te ograniczenia trwającym remontom, jednak ekspert z Krakowskiej Platformy Komunikacyjnej zauważa, że nawet przy zamkniętych trasach wiele linii mogłoby kursować częściej.
/ Marek Lasyk / AFP
Letnie redukcje w Komunikacji Miejskiej w Krakowie (KKM) są jednymi z największych w historii stolicy Małopolski. Linie tramwajowe nr 5, 10, 14 i 49 zostały wstrzymane. Linie 16, 17, 19 i 44 również nie będą kursować, a linia 71 została całkowicie usunięta z rozkładu jazdy.
Ponadto autobusy 121 i 191 obsługujące Kliny, które wcześniej kursowały co 20-30 minut, będą miały teraz jedną linię zawieszoną, a pozostała będzie kursować rzadziej, co spowoduje rozkład jazdy, w którym będą kursować głównie co godzinę. To zaledwie przedsmak licznych podobnych ograniczeń wprowadzonych w tym roku.
Letnie obniżki w komunikacji miejskiej w Krakowie są największe od lat
– Tegoroczne obniżki są wyjątkowo dotkliwe, największe od lat – mówi w rozmowie z Interią Biznes Łukasz Gibała, radny Krakowa i szef stowarzyszenia Kraków dla Mieszkańców . Zwraca uwagę, że zawieszenie większej liczby linii niż w latach ubiegłych i zmniejszenie częstotliwości kursowania negatywnie wpływa na najwierniejszych „klientów” Komunikacji Miejskiej w Krakowie , czyli tych, którzy korzystają z biletów okresowych, którzy zapłacą tyle samo, ale otrzymają znacznie mniej w zamian, co doprowadzi do wydłużenia czasu dojazdu do pracy. – Osoby, które podróżują okazjonalnie, wybiorą Bolta lub Ubera, aby uniknąć 40-minutowego czekania w upale na przystanku autobusowym – bezpośrednio odnosi się do konsekwencji cięć.
Reklama
Gibała uważa, że zniechęcanie do korzystania z komunikacji miejskiej jest jeszcze bardziej zagadkowe w mieście, w którym korki uliczne są poważnym problemem . – Niestety, to nie pierwszy przypadek, kiedy władze miasta zamiast rozwijać komunikację miejską, stopniowo ją zamykają – krytykuje krakowski radny.
Remonty czy łatanie budżetu – co jest przyczyną cięć w budżecie komunikacji miejskiej w Krakowie?
Urząd Miasta i Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie uzasadniają cięcia, powołując się na naprawy i inwestycje w infrastrukturę drogową i twierdzą, że w różnych lokalizacjach wdrożono transport zastępczy . Trwają prace remontowe, w tym w tunelu tramwajowym pod Dworcem Głównym, a także prace w newralgicznych miejscach, takich jak Most Grunwaldzki, Wzgórza Krzesławickie, Mistrzejowice i inne części miasta.
– Miasto musi realizować te projekty, mamy nadzieję, że pasażerowie rozumieją, że lepiej jest prowadzić inwestycje w okresie wakacyjnym niż w roku szkolnym – poinformowała nas Joanna Dubiel z biura prasowego Urzędu Miasta. Wczesne wdrożenie harmonogramu wakacyjnego w tym roku, ponad tydzień przed rozpoczęciem faktycznych wakacji, powoduje zamieszanie wśród mieszkańców. – Podjęliśmy taką decyzję ze względu na zmniejszone zapotrzebowanie w tym okresie, pomimo obowiązków szkolnych, a także w porozumieniu z KMK w sprawie otwarcia toru na ulicy Franciszkańskiej – wyjaśnia Sebastian Kowal z Krakowskiego ZTP.
Radny Gibała sceptycznie podchodzi do tych wyjaśnień. – Tak drastyczne cięcia nie mają uzasadnienia, chyba że uznamy je za krótkowzroczną i nierozsądną próbę załatania dziurawego budżetu miasta . Bo tak właśnie to wygląda – wskazuje prezes stowarzyszenia Kraków dla Mieszkańców. – Żadne miasto nie zamyka się na święta, a na pewno nie Kraków , biorąc pod uwagę znaczny napływ turystów – kontynuuje. W 2024 r. Kraków odnotował blisko 15 mln turystów, z czego znaczna liczba odwiedziła go między czerwcem a końcem sierpnia.
Podkreśla również, że skrócone rozkłady jazdy to zaledwie wierzchołek góry lodowej problemów komunikacyjnych Krakowa – niektóre autobusy nie dojeżdżają do celu, opóźnienia zdarzają się często, a latem pojawiają się problemy takie jak zakłócenia na torach. – Ostatnio doszło do „masowej” awarii klimatyzacji w nowych autobusach – która zamiast chłodzić powietrze, ogrzewa je. Jak w takich okolicznościach można mówić o promowaniu komunikacji miejskiej? – pyta. Pod koniec czerwca ZTP zapewniło, że pojazdy są systematycznie konserwowane każdej nocy.
Ograniczenia w rozkładzie jazdy na święta. Ekspert: Niektórzy pasażerowie mogą przesiąść się do samochodów
Jacek Mosakowski z Krakowskiej Platformy Komunikacyjnej przyznaje, że niektóre ograniczenia są uzasadnione, szczególnie ze względu na konieczność wzięcia urlopu przez kierowców , ale twierdzi, że tegoroczne cięcia „przekraczają dopuszczalny poziom”. – Remonty nie są tutaj ważnym argumentem, ponieważ mimo zamkniętych tras, wiele