Niewielki spadek cen artykułów pierwszej potrzeby w marketach – tak wynika z informacji przekazanych przez PanParagon. Tańsze stały się między innymi: banany, artykuły mleczne, a zwłaszcza czerwona odmiana papryki.
Firma PanParagon zrealizowała dla portalu Business Insider Polska analizę obejmującą 14 kluczowych produktów, które regularnie pojawiają się na listach zakupowych większości Polaków. Z tej analizy wynika, iż wydajemy na nie przeciętnie 95 zł i 90 gr. Jest to o 52 grosze mniej w porównaniu do minionego tygodnia, co – jak podkreśla portal – jest pierwszym od dłuższego czasu przerwaniem trendu niekorzystnego dla kupujących.
O niemal 5 procent zyskały na dostępności cenowej banany i brokuły. Cena za kilogram tych pierwszych wynosi aktualnie 6 zł 44 gr, natomiast za pojedynczy brokuł zapłacimy 6 zł 36 gr.
Obniżki cen w sklepach. Jakie produkty stanieją?
Na czele listy przecen znajduje się papryka czerwona, której wartość zmalała aż o 5,3 proc. Kolejne powszechnie kupowane artykuły, których cena uległa redukcji to między innymi: olej rzepakowy czy mleko.
Niestety, zauważalny jest także wzrost cen niektórych towarów. Prym wiedzie tutaj mąka pszenna tortowa, której cena wzrosła aż o 6 proc. – obecnie kilogram kosztuje średnio 3 zł 50 gr. O 3,4 proc. podniosły się koszty zakupu marchwi oraz jabłek. Podwyżka dotknęła również niedawnego lidera wśród drożejących produktów, czyli masło (wzrost o 1,4 proc.).
Warto przypomnieć, iż z udostępnionych w ubiegłym tygodniu danych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) wynika, że wskaźnik inflacji konsumenckiej we wrześniu osiągnął poziom 2,9 proc. Analogiczną wartość zanotowano miesiąc wcześniej.
Z raportów GUS wynika, iż w zeszłym miesiącu – w odniesieniu do września 2024 roku – najbardziej poszybowały w górę ceny w kategoriach napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe oraz edukacja (wzrost o 6,8 proc.). Artykuły spożywcze podrożały o niemal 4 proc.
– W zestawieniu z identycznym okresem poprzedniego roku wyższe koszty w obszarach takich jak: artykuły spożywcze (o 3,9 proc.), koszty związane z mieszkaniem (o 3,1 proc.), napoje alkoholowe i produkty tytoniowe (o 6,8 proc.), usługi restauracyjne i hotelarskie (o 5,4 proc.) oraz opieka zdrowotna (o 4,8 proc.) wpłynęły na zwiększenie wskaźnika ogółem kolejno o: 0,92 p. proc., 0,77 p. proc., 0,35 p. proc., 0,31 p. proc. oraz 0,28 p. proc. Natomiast zredukowane ceny w dziedzinie transportu (o 3,8 proc.) oraz ubrań i obuwia (o 0,8 proc.) pomniejszyły wskaźnik kolejno o 0,40 p. proc. i 0,03 p. proc. – zawiadomił GUS.