Dr Smile z zarzutami UOKiK. „Wywieranie presji i manipulowanie”

Prezes UOKIK Tomasz Chróstny postawił zarzuty spółce Dr Smile za nierzetelność i naruszanie zbiorowych interesów konsumentów. Wśród nieprawidłowości znalazły się m.in. utrudniony dostęp do pełnych warunków umowy i poddawanie klientów presji w celu natychmiastowego jej podpisania.

Dr Smile z zarzutami UOKiK. "Wywieranie presji i manipulowanie"

Dr Smile deklarował korektę wad zgryzu nakładkami prostującymi zęby. Zdjęcie ilustracyjne (Getty Images, fizkes)

Dr Smile z zarzutami UOKiK. "Wywieranie presji i manipulowanie" - INFBusiness

Dr Smile z zarzutami UOKiK. "Wywieranie presji i manipulowanie" - INFBusiness

Dr Smile z zarzutami UOKiK. "Wywieranie presji i manipulowanie" - INFBusiness

Dr Smile z zarzutami UOKiK. "Wywieranie presji i manipulowanie" - INFBusiness

Spółka Dr Smile deklarowała korektę wad zgryzu poprzez stosowanie wyprodukowanych na zamówienie, spersonalizowanych nakładek prostujących zęby. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK) wpłynęło ponad 100 sygnałów od konsumentów wskazujących na nieprawidłowości w procesie zawierania umowy. Jak wskazał prezes UOKIK, sposób działania spółki mógł być nierzetelny i naruszać zbiorowe interesy konsumentów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Suplementy diety poza kontrolą w Polsce. Prof. Fal ostrzega

Dr Smile z zarzutami UOKiK. "Wywieranie presji i manipulowanie" - INFBusiness

„Mogli być poddawani presji”

Zdaniem prezesa, korzystający z usług Dr Smile mogli mieć utrudniony dostęp do pełnych warunków umowy oraz być poddawani presji w celu natychmiastowego jej podpisania.

UOKIK w swoim komunikacie przedstawił schemat usługi, który wyglądał następująco: konsument za pośrednictwem platformy internetowej umawiał się na wizytę w jednym w gabinetów stomatologicznych, gdzie wykonywany był scan zębów. Następnie spółka Dr Smile, po otrzymaniu scanu, przygotowywała tzw. plan leczenia. Kolejnym etapem była rozmowa telefoniczna, podczas której konsumentowi po raz pierwszy udostępniano plan korekty zgryzu i warunki finansowe usługi. Zaznaczono, że podczas takiej pierwszej telekonsultacji konsument był intensywnie nakłaniany do zawarcia umowy, nie miał wystarczającego czasu do namysłu czy dokładnego zapoznania się ze szczegółowymi warunkami oferty.

Wskazano, że spółka mogła nie wywiązywać się też z obowiązku przekazania konsumentom kompletnej treści umowy oraz potwierdzenia jej zawarcia. Podkreślono, że zawierane zdalnie umowy na korektę wad zgryzu to specyficzny rodzaj usługi. Nie obowiązuje przy nich prawo do odstąpienia od umowy, ponieważ są to produkty spersonalizowane, dostosowane do wady zgryzu konkretnego konsumenta. Koszt takiej usługi wynosi od kilku do kilkunastu tysięcy złotych, zatem jest to wydatek znacznej wysokości, z którego konsument nie może zrezygnować.

Dr Smile z zarzutami UOKiK. "Wywieranie presji i manipulowanie" - INFBusiness

Prezes postawił spółce Dr Smile również zarzut stosowania w „porozumieniu o anulowaniu umowy” klauzuli abuzywnej, polegającej na zrzeczeniu się przez konsumentów wszelkich przyszłych roszczeń, czyli np. z tytułu błędów medycznych będących następstwem zastosowania korekty zgryzu Dr Smile. Jak wskazano, zapis taki może być niezgodny z prawem i jeśli zarzut urzędu zostanie potwierdzony, klauzula nie będzie dla konsumentów wiążąca.

„Każdy konsument ma prawo do świadomych i samodzielnych decyzji przy wyborze produktów lub usług. Działania takie jak wywieranie presji, manipulowanie czy utrudnianie dostępu do warunków umowy są niezgodne z prawem i nie mogą być stosowane. Naganne jest także wprowadzanie do umowy zapisów, które ograniczają odpowiedzialność przedsiębiorcy za realizację umowy i pozbawiają konsumentów możliwości dochodzenia swoich roszczeń” – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jeśli zarzuty się potwierdzą, za stosowanie niedozwolonej klauzuli i każdej z praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

Dr Smile z zarzutami UOKiK. "Wywieranie presji i manipulowanie" - INFBusiness

Dr Smile wycofuje się z Polski

Przypomnijmy, że miesiąc temu spółka Dr Smile ogłosiła zakończenie działalności w Polsce. „Po dokładnej analizie podjęliśmy strategiczną decyzję o zakończeniu naszej działalności w Polsce. Dr Smile zapewni wszystkim aktualnym pacjentom niezakłócony przebieg leczenia, jednak od końca września 2023 r. nowe zamówienia nie są już przyjmowane” – poinformowano w komunikacie.

„Zapewniamy, że Dr Smile obsłuży każdego aktywnego pacjenta do końca leczenia i spełni wszystkie zobowiązania wynikające z trwających umów” – dodano.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *