Coraz więcej sklepów wycofuje jaja klatkowe. To oznacza dla nas jedno

Coraz więcej firm wycofuje ze swoich produktów jaja klatkowe. Wśród nich są m.in. popularne dyskonty spożywcze czy sieci restauracji. Powód? Nieludzka hodowla kur w mikroskopijnych klatkach. Wśród marek, które już zrezygnowały z „trójek”, są tak znane sieci jak Biedronka czy McDonald’s, a na tym lista się nie kończy. Do końca roku takich miejsc znacząco przybędzie. Co to oznacza dla nas? Zdjęcie

Coraz więcej firm wycofuje ze swoich produktów jaja klatkowe /SOEREN STACHE / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP /AFP

Coraz więcej firm wycofuje ze swoich produktów jaja klatkowe /SOEREN STACHE / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP /AFP Reklama

Ponad jedna trzecia firm w Polsce, które zadeklarowały rezygnację z jaj z chowu klatkowego, już to zrobiła – wynika z raportu opublikowanego przez Koalicję Open Wing Alliance. Trend odchodzenia od jaj pochodzących od kur z chowu klatkowego jest globalny.  

Na całym świecie opublikowano ponad 2,5 tys. takich deklaracji – zdecydowana większość (89 proc.) firm zakończyła już transformację. Mowa o 1199 firmach z branży spożywczej, w tym restauracjach, sprzedawcach detalicznych i producentach, którzy z powodzeniem zakończyli proces rezygnacji z „trójek”.

Reklama

Firmy rezygnują z jaj z chowu klatkowego. Wśród nich sklepy i restauracje

W Polsce do końca ubiegłego roku taką deklarację złożyło około 150 firm. Już prawie 40 proc. z nich wdrożyło zobowiązania w życie

Dlaczego firmy rezygnują z jaj klatkowych? – Chów klatkowy wiąże się z ogromnym cierpieniem zwierząt. Zwierzęta żyją w stłoczeniu, na powierzchni zbliżonej wielkością do kartki A4. Całe życie spędzają w zamknięciu i nie mogą realizować swoich podstawowych potrzeb. Konsumenci są przeciwni takiemu traktowaniu zwierząt – tłumaczy Julia Pająk, menadżerka kampanii biznesowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki. 

Z jaj z chowu klatkowego zrezygnowały m.in. popularne sieci sklepów. Wśród nich są: Biedronka, Netto, Kaufland, MAKRO, Frisco.pl czy Żabka. W tej grupie znajdują się także największe sieci restauracyjne takie jak Dominium, Subway, KFC, Burger King i MAX Premium Burgers, a także producenci żywnościColian, FROSTA, czy Lubella. 

W 2022 r. do tej grupy dołączyły również m.in. New York Pizza Department, Salad Story, McDonald’s, Airport Hotel Okęcie i Hotel HP Park Poznań (B&D Hotels), a także – U Jędrusia i Develey Polska (marka Develey). Natomiast w 2023 r. producent pralin i czekoladek Mieszko, producent ciastek Cukry Nyskie czy Piekarnie-Cukiernie Putka. 

Rośnie społeczny sprzeciw dot. klatkowej hodowli kur

Trend rezygnacji z jaj klatkowych jest coraz mocniej widoczny w branży handlowej od kilku lat. Wszystko przez to, że rośnie społeczny sprzeciw dotyczący klatkowej hodowli kur. – Na całym świecie firmy reagują na presję społeczną, przechodząc na jaja z chowu bezklatkowego. Podobne zmiany obserwujemy także w Polsce – tłumaczy Pająk ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki.

Zmiany widać także w strukturze produkcji jaj – już 24,5 proc. kur niosek w Polsce utrzymywanych jest w hodowlach innych niż klatkowe – ściółkowej, wolnowybiegowej i ekologicznej. 

Jak wynika z badań Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat z tego roku, prawie 75 proc. Polek i Polaków jest zdania, że hodowanie kur w klatkach nie zapewnia tym zwierzętom odpowiednich warunków życia. Co więcej – ponad 62 proc. respondentów byłoby w stanie zapłacić więcej za jajka, jeżeli hodowcy kur oferowaliby im lepsze warunki

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. „Szczerze o pieniądzach”: Rozszerzona odpowiedzialność producenta Polsat News

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *