Dla połowy Polaków dostęp do balkonu w mieszkaniu jest priorytetem. Oczekiwania kupujących dotyczące przestrzeni zewnętrznych rosną

Dla połowy Polaków dostęp do balkonu w mieszkaniu jest priorytetem. Oczekiwania kupujących dotyczące przestrzeni zewnętrznych rosną - INFBusiness

Raport Otodom zatytułowany „Szczęśliwy dom: emocje w kwadracie” na rok 2024 ujawnia, że dla 46% respondentów dostęp do przestrzeni zewnętrznych, takich jak balkony, loggie lub tarasy, jest kluczowym czynnikiem przyczyniającym się do ich szczęścia w domu. Ten trend jest widoczny od początku pandemii. Ponadto utrzymująca się popularność pracy zdalnej oznacza, że spędzamy więcej czasu w naszych domach, co prowadzi nas do maksymalizacji każdego metra kwadratowego naszej przestrzeni życiowej. W związku z tym coraz częściej postrzegamy przestrzenie zewnętrzne jako przedłużenie naszych wnętrz.

Przestrzenie zewnętrzne nadal mają duże znaczenie

Wiele osób doceniło wartość posiadania balkonu lub tarasu w swoim mieszkaniu w czasie pandemii. Odzwierciedlają to wyniki raportu „Chciałbym mieszkać. Czego Polacy oczekują od domu?” przeprowadzonego przez ThinkCo w 2022 r. Ponad 50% uczestników stwierdziło, że ich doświadczenia w czasie lockdownu zwiększyły ich uznanie dla prywatnych przestrzeni zewnętrznych — takich jak ogrody, balkony czy tarasy. Ponadto 41% ankietowanych zaczęło priorytetowo traktować możliwość przebywania poza swoim mieszkaniem. Dziś widać wyraźnie, że rosnące znaczenie przestrzeni zewnętrznych to nie tylko ulotny trend, ale raczej trwała zmiana naszych priorytetów. Prawie połowa uczestników zeszłorocznego badania Otodom uznała dostęp do balkonu za najważniejszy czynnik wpływający na ich samopoczucie w mieszkaniu.

– Z naszych rozmów z klientami wynika, że prywatne przestrzenie zewnętrzne są kluczowym aspektem przy zakupie apartamentu. Najbardziej pożądane nieruchomości mają balkony, loggie lub tarasy o wymiarach przekraczających przeciętne, co pozwala mieszkańcom na łączenie różnych funkcji w obrębie tej samej przestrzeni. Kupujący cenią sobie również cechy, które zwiększają komfort korzystania z balkonów – mówi Jakub Kwiecień, Sales Manager inwestycji First District, TDJ Estate .

Godnym uwagi przykładem takich innowacji jest elastyczny system przeszkleń wdrożony w katowickiej dzielnicy I. System ten umożliwia przekształcenie loggii w ogród zimowy, miejsce pracy, strefę relaksu lub miejsce spotkań. Gdy panele są całkowicie zamknięte, może służyć jako wygodne biuro domowe nawet w mniej sprzyjających warunkach pogodowych. W przeciwieństwie do konwencjonalnych rozwiązań, to rozwiązanie pozwala na elastyczną adaptację charakteru przestrzeni w zależności od potrzeb lub czynników zewnętrznych.

– Zmiany w naszym stylu życia wskazują, że dobrze zaprojektowane mieszkanie musi teraz obejmować coś więcej niż tylko wnętrze i jego specyfikację. Mieszkańcy coraz częściej poszukują przemyślanie zaprojektowanych przestrzeni wspólnych, miejsc do relaksu, rekreacji i miejsc do zabawy dla dzieci. Naszym celem było zachęcenie mieszkańców do wyjścia z mieszkań. Zaprojektowane przez nas loggie mają być naturalnym przedłużeniem codziennych funkcji mieszkania. Powinny oferować możliwość delektowania się poranną kawą lub niedzielnymi śniadaniami, kontemplowania krajobrazu, pracy zdalnej z laptopem lub relaksu w hamaku w osłoniętej przestrzeni na zewnątrz. Staliśmy w obliczu trudnych czasów zamknięcia i izolacji, a dziś wszyscy rozumiemy wartość posiadania dodatkowej funkcjonalnej przestrzeni, która łączy nas z otoczeniem – zauważa Przemo Łukasik ze studia Medusa Group, odpowiedzialnego za projekt architektoniczny Pierwszej Dzielnicy .

(Wielo)funkcjonalność jest kluczem

Nasze oczekiwania dotyczące przestrzeni życiowej są niewątpliwie kształtowane przez trwający trend pracy zdalnej. Wymaga to, aby ten sam obszar spełniał teraz wiele funkcji.

Według danych ThinkCo, aż 75% Polaków deklaruje, że pandemia zmusiła ich do przearanżowania wnętrz, aby ułatwić pracę zdalną. Choć praca zdalna jest dziś mniej powszechna niż kilka lat temu, model hybrydowy nadal jest popularny. W badaniu Pracuj.pl z 2024 r. 49% respondentów stwierdziło, że praca częściowo z domu jest ich preferowanym rozwiązaniem. Badania Cushman & Wakefield wskazują, że aż jedna trzecia Polaków jest obecnie zatrudniona w modelu hybrydowym.

Analiza wyników badań nie pozostawia wątpliwości, że funkcjonalność jest najwyższym priorytetem dla kupujących. Według ThinkCo, 87% Polaków preferuje praktyczne i funkcjonalne apartamenty. Ten trend wpływa również na przestrzenie zewnętrzne, kształtując trendy w budowie i projektowaniu naszych domów.

REKLAMA: REKLAMA: REKLAMA:

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *