UE chce wspólnej akcyzy na e-papierosy. Polska inicjuje zmiany

Przytłaczająca większość krajów w Unii Europejskiej opowiada się za ujednoliceniem przepisów dotyczących opodatkowania papierosów elektronicznych i nowych wyrobów tytoniowych i nikotynowych, jak donosi Polska Agencja Prasowa. Dyskusję na ten temat wywołała Polska, która podczas swojej prezydencji w Radzie UE wyraziła chęć zaangażowania się w działania legislacyjne. Następny krok należy teraz do Komisji Europejskiej.

Zdjęcie

E-papierosy w UE pod wspólną akcyzą? Polska stawia sprawę w UE, poparcia nie brakuje /123RF/PICSEL

E-papierosy w UE pod wspólną akcyzą? Polska podnosi sprawę w UE, nie brakuje poparcia / 123RF/PICSEL Reklama

W ostatnich miesiącach Polska dokonała rewizji przepisów dotyczących podatku akcyzowego, obejmującego zarówno jednorazowe, jak i wielokrotnego użytku e-papierosy, urządzenia do podgrzewania tytoniu i woreczki nikotynowe . Ta zmiana jest reakcją na rosnący popyt na innowacyjne produkty nikotynowe i niespójność przepisów w całej Unii Europejskiej. Krajobraz w Europie ewoluuje, przynajmniej według źródeł z Polskiej Agencji Prasowej.

Reklama

UE bliżej wspólnej akcyzy na e-papierosy i produkty nikotynowe. Polska inicjuje debatę

Znaczna liczba państw członkowskich UE popiera dostosowanie polityki podatkowej dla innowacyjnych produktów tytoniowych i nikotynowych , na podstawie informacji zebranych przez Polską Agencję Prasową (PAP). Polska zainicjowała dyskusje na ten temat podczas swojej kadencji jako przewodniczący Rady UE i wyraziła zamiar zaangażowania się w procesy legislacyjne .

W lutym tego roku w Brukseli odbyła się dyskusja, której przewodniczyła Polska, z udziałem przedstawicieli państw członkowskich, na temat przyszłego opodatkowania alternatywnych produktów nikotynowych, w tym papierosów elektronicznych, podgrzewaczy tytoniu i saszetek nikotynowych. Jak zauważyło źródło UE dla PAP, zdecydowana większość krajów uznała konieczność ujednolicenia przepisów w tej dziedzinie .

Niektóre kraje nakładają obecnie podatki akcyzowe na te produkty, jednak w wielu przypadkach przepisy pozostają w tyle za szybko rozwijającym się rynkiem. Aby sprostać wyzwaniom związanym z tym rynkiem, Polska zmieniła swoje prawo akcyzowe, aby uwzględnić podatki między innymi na jednorazowe i wielokrotnego użytku e-papierosy , urządzenia do podgrzewania tytoniu, ich komponenty i inne nowoczesne produkty nikotynowe.

Polska gotowa iść naprzód. Decyzja należy do Komisji Europejskiej

W dokumentach programowych polskiej prezydencji zapisano zobowiązanie do pracy nad ramami i stawkami akcyzy na wyroby tytoniowe i ich alternatywy . Źródło PAP podkreśliło, że państwa członkowskie wysłały jasny komunikat do Komisji Europejskiej, wskazując na potrzebę reform . „Komisja nie musi, ale może to poważnie rozważyć” – podkreślono.

Jednak formalnie tylko Komisja Europejska może inicjować działania legislacyjne na szczeblu UE. Obecnie nie ma projektu proponowanych zmian, a dyskusja na temat innowacyjnych produktów pozostaje na etapie politycznym. Jak potwierdził PAP, tematem debaty nie była harmonizacja akcyzy na tradycyjne papierosy , mimo że ostatnie doniesienia medialne sugerowały co innego.

Reforma podatku akcyzowego od tradycyjnych papierosów wciąż nierozwiązana

Według „Gazety Wyborczej” w marcu kilka krajów UE wysłało do KE pismo z prośbą o przyspieszenie prac nad regulacjami dotyczącymi tytoniu . Jeśli Komisja zdecyduje się ponownie rozpatrzyć propozycję z 2022 r., minimalna akcyza na papierosy może wzrosnąć z 1,80 euro (ok. 7,49 zł) do 3,60 euro (ok. 14,98 zł) za paczkę . W przypadku krajów takich jak Polska skutkowałoby to znacznym wzrostem cen.

Niemniej jednak ta propozycja została wycofana, podobnie jak wiele innych inicjatyw podatkowych, które wymagają jednomyślnej zgody wszystkich państw członkowskich . Sprzeciw nawet jednego kraju może skutecznie utrudnić proces legislacyjny, czyniąc reformę podatku akcyzowego na poziomie UE niezwykle trudną.

Dyrektywy UE jako alternatywna droga do zmian

Zmiana dyrektyw UE może okazać się bardziej bezpośrednim rozwiązaniem niż reformy podatkowe, ponieważ mogą zostać przyjęte kwalifikowaną większością głosów przy poparciu 15 krajów reprezentujących 65% populacji UE . Przykładem jest poprawka z 2022 r., która zakazała sprzedaży aromatyzowanych produktów tytoniowych do podgrzewania, stawiając je na równi z tradycyjnymi papierosami.

Chociaż formalnych propozycji wciąż brakuje, zdecydowana większość krajów UE jest gotowa współpracować w zakresie opodatkowania nowoczesnych produktów nikotynowych. Inicjatywa Polski może być sygnałem początku szerszych zmian, jeśli Komisja Europejska zdecyduje się zająć tą kwestią. Jednak to, jakie będą kolejne kroki w tym zakresie, pozostaje niepewne.

Agata Jaroszewska

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w Twojej przeglądarce. ''Szczerze o pieniądzach'': Mistrzowska technologia Szczere o pieniądzach

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *