Najstarszy producent czekolady w Niemczech zerwał relacje handlowe z Lidlem, swoim największym klientem. W rezultacie sporu, ponad połowa pracowników fabryki w Halle ma pracować do końca roku w skróconym wymiarze godzin. Halloren zarzuca dyskontowi, że chciał obniżyć ceny wyrobów czekoladowych poniżej poziomu opłacalności produkcji.
/PETER ENDIG / DPA / AFP /AFP
Halloren Chocolate Factory AG powstała w 1804 r. i jest najstarszą fabryką czekolady w Niemczech. Jest szczególnie popularna na wschodzie kraju, gdzie słynie z kultowych w tym regionie Halloren Kugeln – czekoladowych kulek nadziewanych kremami o kilku smakach, m.in. truskawki, pomarańczy i ciastek „Oreo”.
Lidl odmówił podniesienia cen
W sporze z Lidlem poszło o rosnące ceny kakao. Jeszcze w styczniu tona tego produktu kosztowała niewiele powyżej 4 tys. dolarów. Dzisiaj, średnia cena na światowych giełdach osiągnęła prawie 8 tys. dolarów za tonę. To dwa razy więcej niż na początku roku, tymczasem Lidl nie zgodził się na podniesienie o 20 proc. cen czekoladowych produktów Halloren. Oprócz popularnych czekoladowych kulek, fabryka wytwarzała dla Lidla inne produkty, które dyskont sprzedawał pod marką własną.
Reklama
“Roczny obrót firmy sięga 70 mln euro” – informuje gazeta „Bild”. Halloren zatrudnia 400 osób. Dla większości załogi, 280 pracowników, spór z Lidlem oznacza pracę w mniejszym wymiarze godzin. “Na razie do końca grudnia” – zapowiada niemiecki dziennik. A portal derwesten.de cytuje członka zarządu fabryki, który zapewnił, że “produkcja wyłącznie za cenę wysokich strat jest nie do zaakceptowania”. Po zerwaniu umowy, sprzedaż fabryki z Hallen spadnie o około jedną czwartą.
Stawia na eksport
Aby sprostać nowej sytuacji, producent czekolady planuje rozszerzyć współpracę z klientami zagranicznymi. Mają to był przede wszystkim odbiorcy z Azji i Ameryki Północnej. Obecnie handel Halloren z firmami z tych regionów generuje 30-40 proc. przychodów. Dużą popularnością cieszą się tam m.in. cienkie płatki czekoladowe, tzw. miętówki obiadowe. Kolejnym pomysłem jest poszerzenie produkowanego asortymentu. Producent z Halle planuje wprowadzić na rynek międzynarodowy m.in. czekolady z nadzieniem owocowym i karmelowym.
To nie pierwszy przypadek, gdy Halloren żegna się z ważnym partnerem handlowym. Firma rok temu zakończyła współpracę z Kauflandem. Wówczas udało się osiągnąć o 50 proc. większą sprzedaż produktów u innych sprzedawców detalicznych.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News