Minister infrastruktury Dariusz Klimczak złożył wizytę na budowie kolejowego tunelu średnicowego w Łodzi, który ma połączyć dworzec Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec i stworzyć tzw. łódzkie metro. W piątek ponownie uruchomiono jedną z dwóch tarcz drążących tunel pod ulicami miasta – TBM „Katarzyna”. Prace były wstrzymane na kilka miesięcy w związku z koniecznością dokonania wzmocnień pod budynkami.
/Marian Zubrzycki /PAP
Jak poinformował resort infrastruktury, po dziewięciu miesiącach przestoju maszyna TBM (z ang. tunnel boring machine) „Katarzyna” ponownie wystartowała. Pierwsze prace zostały zainicjonowane na przystanku kolejowym Łódź Polesie. Docelowo tunel ma zostać wydrążony do przystanku Łódź Śródmieście, gdzie maszyna dotrze w grudniu br.
Kolejnym punktem inwestycji ma być wydrążenie odcinka zaczynając od przystanku Łódź Śródmieście, a kończąc na Dworcu Fabrycznym. Planowany termin realizacji tej części budowy zarezerwowany jest na okres styczeń-marzec 2025 r.
Reklama
Największa inwestycja kolejowa w Polsce skończona w dwóch trzecich. Chodzi o „łódzkie metro”
W czasie konferencji prasowej minister infrastruktury Dariusz Klimczak stwierdził, że budowa łódzkiego tunelu jest „najważniejszą inwestycją kolejową w Polsce” i ma za zadanie „zasypać lukę transportową, jaka funkcjonuje w naszym państwie od XIX wieku”.
– Dzisiaj rusza jej kolejny etap, a więc wznowienie drążenia większego, dwutorowego podziemnego przejścia kolejowego pod miastem – powiedział minister, cytowany przez oficjalne konto resortu na platformie X.
Rozwiń
Jak dodał Klimczak, projekt budowy podziemnego połączenia kolejowego w Łodzi jest już na zaawansowanym etapie. – Tak na poziomie 67 procent – wskazał minister.
/Marian Zubrzycki
Tarcza TBM „Katarzyna”, która ponownie drąży tunel, pracuje na głębokości ok. 25 m pod powierzchnią gruntu i kilkanaście metrów pod kamienicami. Ma wykonywać do kilkunastu metrów konstrukcji na dobę. Na jej trasie kończą się zabezpieczenia budynków, a ze względu na bezpieczeństwo mieszkańców, na czas drążenia tunelu lokatorzy będą musieli się wyprowadzić do jednego z czterech wynajętych hoteli.
Budowa trwa już od kilku lat. Pierwsze pociągi mają przejechać pod koniec 2026 roku
Sama inwestycja została zapowiedziana już w 2019 roku. W jej pierwszej fazie został wybudowany dworzec Łódź Fabryczna oraz zmodernizowano odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Widzew. W dalszej części przewidziano budowę sieci tuneli, które połączą ze sobą nowe stacje – Koziny, Polesie oraz Śródmieście. Ma to utworzyć system tzw. „łódzkiego metra”.
Jeśli wszystko pójdzie po myśli inwestora i wykonawcy, w grudniu br. „Katarzyna” ma przebić się do przyszłej stacji Łódź Śródmieście, a w marcu 2025 r. dotrze do komory po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna. Kolejne miesiące wykonawca poświęci na wykończenie i wyposażenie tunelu tak, aby zakończyć inwestycję w czerwcu 2026 r. Po półrocznych testach w grudniu 2026 r. pierwsze pociągi mają pojechać tunelem średnicowym pod miastem. Całe przedsięwzięcie ma natomiast kosztować ok. 1,8 mld złotych.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL