Luksusowe samochody i biżuteria. Ukraińcy napędzają rynek dóbr luksusowych

Rynek dóbr luksusowych w Polsce rośnie z roku na rok. Na koniec 2023 r. wart był już 42,4 mld zł. Jak wskazują autorzy raportu firmy KPMG, rynek pobudzili m.in. zamożni uchodźcy z Ukrainy. Największym segmentem rynku nadal są samochody premium, ale na czoło stawki luksusowej rywalizacji zaczynają się wysuwać także inne dobra, takie jak biżuteria. Zdjęcie

Zamożni uchodźcy z Ukrainy nakręcają rynek dóbr luksusowych w Polsce /Frank Hoermann / SVEN SIMON / SVEN SIMON / dpa Picture-Alliance via AFP /AFP

Zamożni uchodźcy z Ukrainy nakręcają rynek dóbr luksusowych w Polsce /Frank Hoermann / SVEN SIMON / SVEN SIMON / dpa Picture-Alliance via AFP /AFP Reklama

Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła w 2023 roku o 12,2 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając wartość 42,4 mld zł – wynika z najnowszego raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Nowe wymiary luksusu”. Polska odpowiadała za blisko jedną trzecią wartości sprzedaży dóbr luksusowych w Europie Środkowo-Wschodniej. 

Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Z roku na rok rośnie liczba osób zamożnych

Rynek dóbr luksusowych w Polsce rośnie z roku na rok. – Od początku prowadzenia naszych analiz dotyczących rynku dóbr luksusowych, w tym majętności Polaków, obserwujemy nieustanny wzrost liczby osób zamożnych w kraju. Jest to trend utrzymujący się nieprzerwanie od wielu lat – komentuje wyniki Andrzej Marczak, partner w KPMG, szef działu doradztwa podatkowego w Europie Środkowo-Wschodniej.

Reklama

Wpływ na to ma m.in. fakt, że gospodarka rozwija się dosyć dynamicznie. Co ciekawe, pomimo podwyższenia progu podatkowego, wzrosła liczba osób zarabiających ponad 120 tys. zł rocznie.

– Ten wzrost można wytłumaczyć m.in. wysoką inflacją i pokaźnymi podwyżkami płac – tłumaczy Marczak. Grupa Polaków o rocznych dochodach równych lub wyższych niż 120 tys. zł w 2022 r. zwiększyła się o 51 proc. rok do roku i wyniosła 1,5 mln osób.

Rośnie rynek dóbr luksusowych w Polsce

Wzrost na rynku dóbr luksusowych o 12,2 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim przegonił inflację, która według GUS w 2023 r. wyniosła 11,4 proc. Co ważne, wszystkie segmenty osiągnęły na koniec 2023 r. wartości wyższe niż przed pandemią

Według raportu wartość poszczególnych segmentów rynku dóbr luksusowych w Polsce kształtuje się następująco: 

  • samochody premium i luksusowe – 25 mld zł (wzrost o 7,5 proc. rok do roku); 
  • luksusowe obiekty hotelowe i SPA – 5,8 mld zł (wzrost o 23,8 proc. r/r); 
  • luksusowa odzieży i akcesoria – 3,8 mld zł (wzrost o 17,7 proc. r/r).

Ponadto wartość rynku luksusowych nieruchomości wyniosła 3,3 mld zł, alkoholi – 1,7 mld zł (wzrost 20,5 proc. r/r), kosmetyków i perfum – 1,6 mld zł (17,5 proc. r/r). 

W segmencie odzieży luksusowej pod względem wartości dominują ubrania (62,8 proc.), akcesoria i dodatki (20 proc.) oraz obuwie (17,2 proc.). 

Bogaci uchodźcy z Ukrainy napędzają rynek dóbr luksusowych w Polsce

Powodem rosnącej liczby osób zarabiających w Polsce powyżej 120 tys. rocznie ma być również napływ bogatych uchodźców z Ukrainy. Według autorów raportu zamożni uchodźcy z Ukrainy pobudzili polski rynek dóbr luksusowych

– Napływ do Polski także dobrze zarabiających obywateli Ukrainy, zatrudnionych w międzynarodowych korporacjach, również mógł przyczynić się do wspomnianego wzrostu – wyjaśnia Marczak. 

Firmy obsługujące klasę średnią i osoby zamożne zatrudniały pracowników znających język ukraiński. Wydatki przyjeżdżających do Polski majętnych uchodźców pomogły złagodzić negatywne skutki wysokiej inflacji po podażowej stronie rynku” – możemy przeczytać w opublikowanym raporcie.

Jaka przyszłość czeka rynek dóbr luksusowych?

Prognozy dla rynku dóbr luksusowych na 2024 rok są optymistyczne. Jak podają autorzy raportu, przewidywany jest 21,1 proc. wzrost porównując z poprzednim rokiem.  

„Dynamiczny rozwój rynku wynika głównie ze wzrostu polskiej gospodarki, zwiększającej się liczby osób dobrze zarabiających oraz rozwoju handlu detalicznego” – tłumaczą autorzy raportu. „W okresie ekonomicznej niepewności, na czoło stawki w luksusowej rywalizacji wysuwają się przede wszystkim dobra takie jak biżuteria” – dodają. 

Na potrzeby raportu przyjęto, że dobrem luksusowym jest każde dobro opatrzone marką powszechnie uznawaną za luksusową na danym rynku lub takie, które ze względu na swoją specyfikę (unikalność, wysoką cenę itp.) nabiera luksusowego charakteru.

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Adam Marciniak, prezes VeloBanku: Chcemy dalej rosnąć. „Potrafimy to robić” INTERIA.PL

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *