MPK Kraków wyremontowało przedwojenny tramwaj. Odzyskał blask

W Krakowie wyremontowano wagon tramwajowy z lat 30. XX wieku. Renowacji dokonali pracownicy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK). Wagon nazywa się Wismar, ma numer 506 i przed wojną jeździł po Szczecinie. Można go oglądać w krakowskim MPK. Zdjęcie

W MPK Kraków odrestaurowano historyczny tramwaj z lat 30. XX wieku /MPK Kraków /materiały prasowe

W MPK Kraków odrestaurowano historyczny tramwaj z lat 30. XX wieku /MPK Kraków /materiały prasowe Reklama

Ten typ tramwaju nigdy nie kursował po Krakowie. Jednak ma na tyle wyjątkową konstrukcję, że przewoźnik zdecydował się dołączyć go do swojej floty historycznych pojazdów. – Na pewno jest ważnym elementem historii rozwoju komunikacji tramwajowej w Polsce i jestem pewny, że zachwyci każdego pasażera – podkreślał wiceprezes MPK Mariusz Szałkowski. 

Wygodny i bezpieczny

Wagon wyróżnia jego budowa. Specjaliści zwracają uwagę, że jego konstruktorzy już w latach 30. XX wieku zaprojektowali w części środkowej wagonu niskopodłogowe wejście. To jedna z nielicznych konstrukcji, w których takie rozwiązanie wtedy stosowano. Zadbano nie tylko o komfort podczas wsiadania, ale też podczas jazdy. W wagonie były miękkie siedzenia i chromowane elementy wyposażenia.

Reklama

Cała konstrukcja została wykonana z lekkich profili stalowych połączonych nitami i wzmocniona drewnianym wypełnieniem. „To z jednej strony gwarantowało pojazdowi lekkość, a z drugiej sprawiało, że wagon zyskiwał nowoczesny wygląd” – zwracają uwagę pracownicy MPK. 

Zdjęcie

Tak odrestaurowany tramwaj Wismar wygląda w środku /	Łukasz Gągulski /PAP

Tak odrestaurowany tramwaj Wismar wygląda w środku / Łukasz Gągulski /PAP

Renowacja wagonu nie była prosta. Między innymi dlatego, że eksploatowane w Szczecinie tramwaje przeszły w ciągu wielu lat liczne zmiany i modernizacje. Mimo to pracownikom krakowskiego MPK udało się wiernie przywrócić przedwojenne wyposażenie tramwaju. Odpowiada ono pierwszemu okresowi jego eksploatacji w Polsce.

Tylko dla Szczecina

Tego typu wagony produkowano w trzech zakładach: we Wrocławiu (tam powstało 15 tramwajów silnikowych), w Niesky (Christoph & Unmack) i Wismar (Waggonfabrik Wismar), gdzie powstało po 10 wagonów doczepnych. Wszystkie zostały skonstruowane dla Tramwajów Szczecińskich i tam kursowały do lat 70. XX wieku. W 1946 r. część z nich została przekazana do Poznania.

Szczeciński tramwaj Wismar 506 dołączył do zabytkowych wagonów z innych polskich miast, które tworzą kolekcję historycznych pojazdów MPK w Krakowie. Należą do nich powstały na przełomie XIX i XX wieku wagon Linke-Hofmann z Wrocławia, zamówione tuż przed wojną przez władze stolicy K z Warszawy, produkowany w latach 30. w Gdańsku Ring czy powstały pod koniec XIX wieku 105NT z Katowic. W kolekcji należą także kursujące w przeszłości w Krakowie dwa wagony z Norymbergii: T4 i GT6.

Wagony Wismar przetrwały do dziś tylko w rękach prywatnych. Najczęściej służą jako altany ogrodowe. Wyremontowany, zabytkowy pojazd będzie można podziwiać na krakowskich ulicach. Prawdopodobnie wyjedzie na nie po 9 czerwca, podczas tegorocznej edycji Krakowskiej Linii Muzealnej. 

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Sztuczna rewolucja na pewno zmieni technologię. Ale nas nie zastąpi INTERIA.PL

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *