"Czy wierzy Pan/Pani, że media publiczne (Telewizja Polska, Polskie Radio, Polska Agencja Prasowa) mogą być naprawdę obiektywne i nie sprzyjać politykom, którzy w danym momencie sprawują władzę?" – takie pytanie zadano uczestnikom sondażu UCE Research dla Onetu.
Uczestników sondażu Onetu spytano czy media publiczne są potrzebne
Na tak zadane pytanie najwięcej badanych — 27,6 proc. – odpowiedziało „raczej tak”, a 19,5 proc. – „zdecydowanie tak”. Oznacza to, że w obiektywne media publiczne wierzy 47,1 proc. badanych.
Sondaż: Wyborcy KO wierzą w obiektywne media publiczne, wyborcy Konfederacji – nie
Jednocześnie 21,7 proc. badanych odpowiedziało na to pytanie „raczej nie”, a 14,5 proc. – „zdecydowanie nie”. W obiektywne media publiczne nie wierzy zatem 36,2 proc. badanych.
16,7 proc. respondentów wybrało odpowiedź „nie wiem/ciężko powiedzieć”.
Jeśli spojrzymy na elektoraty poszczególnych partii, w obiektywne media publiczne wierzy 66,3 proc. wyborców KO, 58,4 proc. wyborców Lewicy i 54,2 proc. wyborców Trzeciej Drogi.
Jednocześnie w obiektywne media publiczne wierzy mniej niż połowa wyborców PiS (34,3 proc.) i Konfederacji (24,6 proc.).
Sondaż: 3/4 Polaków uważa, że media publiczne są potrzebne
Uczestników sondażu spytano też czy według nich media publiczne są w ogóle potrzebne.
5,5 proc.
Tylu Polaków uważa, że media publiczne "zdecydowanie nie są" potrzebne
Na takie pytanie 37,8 proc. badanych odpowiedziało „zdecydowanie tak”, a 37,3 proc. – „raczej tak”. O konieczności istnienia mediów publicznych przekonanych jest 75,1 proc. respondentów.
9,2 proc. badanych uważa, że media publiczne „raczej nie” powinny istnieć, a 5,5 proc. – że „zdecydowanie nie” powinny istnieć.
Zdania w tej kwestii nie ma 10,2 proc. badanych.
O konieczności istnienia mediów publicznych przekonani są zarówno wyborcy PiS (87,2 proc.) jak i KO (80,4 proc.).
Badanie prowadzono w dniach 30 grudnia 2023 r. — 2 stycznia 2024 r. metodą CAWI (komputerowo wspierany wywiad internetowy) na próbie 1032 dorosłych Polaków.