Chorwacja będzie miała robota-taksówkę. Pojazdy trafią na ulice w przyszłym roku

Pierwsza chorwacka "robotaksówka" bez kierowcy została zaprezentowana w Zagrzebiu, gdzie ma zostać oddana do użytku w przyszłym roku po zmianach w przepisach mających uregulować kwestie bezpieczeństwa – przekazał dziennik "Jutarnji list".

Chorwacja będzie miała robota-taksówkę. Pojazdy trafią na ulice w przyszłym roku

/ Twitter

Verne, samojezdna taksówka nazwana na cześć francuskiego pisarza Juliusza Verne, została zaprezentowana przez Mate Rimaca, dyrektora wykonawczego Rimac Group.

"Cieszę się, że wsparliśmy ten projekt znaczącymi środkami" – zaznaczył, przemawiając do zgromadzonych, premier Chorwacji Andrej Plenković. "W kwestii regulacji związanych z takimi pojazdami będziemy pionierami. Stworzymy warunki legislacyjne umożliwiające wykorzystanie tego projektu w transporcie publicznym" – dodał.

W porządku obrad chorwackiego parlamentu znalazła się nowa ustawa o ruchu drogowym, według której odpowiedzialność za kolizję spowodowaną pojazdem autonomicznym będzie ponosić jego właściciel lub operator.

"System pojazdów autonomicznych będzie wprowadzany etapami. Najpierw jedynie na niektórych trasach w Zagrzebiu, żeby zobaczyć, jak działa i ocenić wszystkie ryzyka" – wyjaśnił Tomislav Mihotić, sekretarz stanu w ministerstwie transportu Chorwacji.

Uroczysta prezentacja została zakłócona przez błąd techniczny. Mate Rimac próbował zamówić pojazd za pośrednictwem aplikacji na swoim telefonie komórkowym, jednak samochód nie zareagował. "Próbowaliśmy tego setki razy i działało. Nasi technicy szybko rozwiążą problem" – zaznaczył. Dopiero później odkryto, że wystąpił problem z przednim kołem taksówki.

Zgodnie z planem w każdym mieście, w którym wprowadzona zostanie usługa, powstaną specjalne platformy, gdzie auta będą poddawane przeglądom, konserwacji, czyszczeniu i ładowaniu. Klienci będą mogli zamówić samochód za pomocą aplikacji na telefonie, a auto odbierze ich i przewiezie we wskazane miejsce bez kierowcy.

Verne jest pojazdem dwumiejscowy, ponieważ – jak zaznaczyli projektanci – w dziewięciu na dziesięć przejazdów pojazd będzie używany przez jedną lub dwie osoby. Osiąga prędkość maksymalną 130 kilometrów na godzinę i posiada akumulator, który gwarantuje jazdę przez 14 godzin.

W Zagrzebiu powstaje zakład produkcyjny, a produkowane tam pojazdy przeznaczone będą również na eksport.

Jakub Bawołek

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *