Gdzie są najszybsze pociągi w Europie? Polska na razie wypada blado

Choć najlepsza infrastruktura kolejowa znajduje się w krajach azjatyckich, to również w Europie możemy podróżować z prędkością przekraczająca 300 km/h. Gdzie są najszybsze pociągi w Europie? Jak szybko jeżdżą pociągi w Polsce i czy czekają nas jakieś zmiany? Zdjęcie

Włoski pociąg Frecciarossa osiąga prędkość do 300 km/h /123RF/PICSEL

Włoski pociąg Frecciarossa osiąga prędkość do 300 km/h /123RF/PICSEL Reklama

Z jaką prędkością jeżdżą najszybsze pociągi w Europie?

Niektóre państwa w Europie mogą pochwalić się wysoko rozwiniętą infrastrukturą kolejową. Na pierwszym miejscu jest bez wątpienia Francja oraz jej pociąg TGV POS. W 2007 roku pobił rekord prędkości, osiągając aż 574 km/h. Na co dzień natomiast tego rodzaju pociągi osiągają maksymalną prędkość do 320 km/h. Przykładowo pociąg TGV z Paryża do Lyonu (odległość wynosi 391 km) jedzie zaledwie 1 godzinę i 58 minut.

W Hiszpanii Kolej Dużych Prędkości osiąga prędkość do 320 km/h, łącząc Madryt z Malagą, Walencją, Sewillą oraz Barceloną. Pociąg ten pokonuje trasę wynoszącą 471 km w zaledwie 2,5 godziny. W 2006 r. maksymalna prędkość jednego z hiszpańskich składów wyniosła z kolei aż 404 km/h.

Reklama

Wysoce rozwiniętą koleją mogą także pochwalić się Włosi i ich luksusowy pociąg Frecciarossa, („Czerwona Strzała”), który osiąga prędkość do 300 km/h. Podróż takim pociągiem na trasie Rzym – Mediolan (które dzieli ponad 570 km) trwa 3 godziny i 25 minut, zaś z Mediolanu do Bolonii dostaniemy się w zaledwie 59 minut.

Jeden z najszybszych pociągów w Europie to również niemiecki pociąg ICE 3 z rodziny InterCity Express. Osiąga prędkość do 330 km/h, dzięki czemu trasę Kolonia-Frankfurt pokonuje w ciągu 1 godziny i 2 minut. 

Krajowy Program Kolejowy. Jak rozwinie się kolej w Polsce?

W zeszłym roku zakończyła się największą inwestycja w historii program rozwoju kolei, Krajowy Program Kolejowy o wartości 77 mld złotych, który objął aż 240 projektów. W sierpniu 2023 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę dotycząca wdrożenia kontynuacji KPK do 2030 roku. W ramach projektu ma zostać zelektryfikowane ok. 1400 km linii kolejowych, ponadto planowane są modernizacje, podniesienie parametrów sieci, budowa nowych linii oraz poprawa jakości w przewozach pasażerskich i towarowych.

Jak szybko będą jeździć pociągi w Polsce? Obecnie na większości linii kolejowej nr 4 (łączącej Grodzisk Mazowiecki z Zawierciem) oraz na linii kolejowej nr 9 (łączącej Warszawę Wschodnią z Gdańskiem Głównym) pociągi kursują z maksymalną prędkością wynoszącą 200 km/h.

Krajowy Program Kolejowy zakłada natomiast zwiększenie prędkości ze 120 km do 200 km/h na innych trasach, takich jak:

  • Kraków Główny – Nowy Sącz,
  • Warszawa Centralna – Ełk,
  • Warszawa Centralna – Radom – Kielce – Kraków Główny,
  • Białystok – Gdańsk Główny.

Ponadto na niektórych trasach, w tym na linii kolejowej nr 4 oraz odcinku Ełk – Suwałki pociągi mają jeździć z prędkością do 250 km/h.

O sieci Kolei Dużych Prędkości mówiono również w kontekście budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, który zakładał rozbudowę linii Warszawa – Łódź, która miałaby skrócić podróż pociągiem do 45 minut. W późniejszym czasie miała także zostać rozbudowana linia na trasie Warszawa – Wrocław i skrócenie podróży z 4 godzin do 1 godziny i 55 minut. Planowane prędkości na tych trasach miałyby bowiem wynieść do 250 km/h.

WG

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Czy działanie WOŚP to dowód, że państwo abdykowało? INTERIA.PL

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *