Polskie MŚP coraz chętniej otwierają się na e-commerce, ale już nie zawsze w tradycyjnej formule, czyli uruchamiając własne sklepy online. Coraz odważniej patrzą bowiem w kierunku globalnych marketplace’ów. Ten wybór nie dziwi, biorąc pod uwagę, że sprzedaż w tym kanale oznacza dotarcie do setek milionów potencjalnych klientów, którzy oczekują szerokiej oferty, szybkiej dostawy oraz kompleksowej obsługi. Jak sprawdzić, czy to dobry model dla naszego małego biznesu? Wypróbować w praktyce, na co przyszedł doskonały moment! Amazon.pl proponuje bowiem nowym sprzedawcom pół roku bez opłat – na dobry start.
Dla wielu sprzedawców wejście na marketplace jest łatwiejsze niż budowanie własnego sklepu internetowego. Co szczególnie istotne, zwłaszcza w kontekście skalowania biznesu i ekspansji zagranicznej rodzimych przedsiębiorców, zapewniają one kompleksową infrastrukturę, obsługę logistyki, płatności, itp. Te działania z pewnością znacząco obniżają bariery wejścia do e-commerce.
Jeden produkt na sekundę
Dane za 2023 r. pokazują, jak duży e-commerce`owy potencjał drzemie wśród polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wówczasdo rąk klientów Amazon trafiło ponad 30 milionów produktów od rodzimych sprzedawców – aż o 5 milionów więcej niż rok wcześniej. Oznacza to, że krajowe MŚP sprzedawały średnio jeden produkt na sekundę. Dostrzegając rosnące wskaźniki polskich przedsiębiorców w e-handlu, Amazon wprowadza dla nich nowe udogodnienia. Ci, którzy zdecydują się rozpocząć sprzedaż na Amazon.pl, przez pierwsze 6 miesięcy będą zwolneni z opłaty abonamentowej i prowizji.
– Wiemy, że do rozpoczęcia sprzedaży na marketplace najlepiej zachęcają praktyczne wskazówki i narzędzia, dlatego stale wspieramy MŚP, teraz także obniżając opłaty za sprzedaż na Amazon – mówi Janina Rampp, Head of Marketplace Amazon.pl
Logistyka pod kontrolą
W ramach współpracy z Amazon, sprzedawcy mogą wybrać samodzielną obsługę zamówień lub skorzystać z globalnej sieci dystrybucji w ramach programu Fulfilment by Amazon (FBA). Program pozwala m.in. outsource’ować przechowywanie, odbiór, pakowanie, dostarczanie i zwroty produktów, jak również obsługę klientów w wielu językach. Tylko w 2023 r. z tej opcji skorzystało już ponad 47 proc. polskich MŚP sprzedających na Amazon. Decydując się teraz na usługę FBA mogą nie tylko skupić się na samej sprzedaży, nie martwiąc się o logistykę, ale także zyskać nawet do 50% zniżki na fulfilment.
– Dzięki FBA sprzedawcy mogą skoncentrować się na przygotowaniu atrakcyjnej oferty i wystawieniu jej w serwisie, ponieważ kwestie operacyjne i obsługa klienta pozostają po stronie Amazon. Usługa umożliwia im też obniżenie kosztów logistyki średnio o 70 proc. w porównaniu z samodzielną organizacją procesów. W 2023 r. skorzystało z niej 47 proc. polskich małych i średnich przedsiębiorców – dodaje Janina Rampp.
Świetlana przyszłość e-handlu
Prognozy dotyczące polskiego e-commerce napawają optymizmem, bo jak wynika z raportu PwC[1] jego wartość wzrosła w 2023 r. o 22% w porównaniu do roku poprzedniego, osiągając wartość 27,5 mld zł. Nic dziwnego, skoro już 38% polskich konsumentów deklaruje regularne zakupy właśnie w tym kanale.
– To idealny moment, by spróbować swoich sił na największym marketplace e-commerce i dać swojej firmie nowe możliwości ekspansji. Jak pokazują dane, polscy sprzedawcy z powodzeniem wykorzystują potencjał Amazon do rozwoju swoich e- biznesów w kraju, ale także zdobywania klientów w innych częściach Europy – mówi Damian Wiszowaty, CEO Gonito, który wspiera obsługę sprzedaży na marketplace.
Skalowanie biznesu, ciągłe poszukiwanie nowych klientów, ekspansja krajowa i zagraniczna – to zadania, przed którymi codziennie stają polscy e-przedsiębiorcy. Dlatego Amazon stawia sobie za cel wspieranie MŚP na każdym etapie ich rozwoju, aby rozpoczęcie przygody z e-commerce było jak najłatwiejsze.
– Z produktami marki OCHNIK pojawiliśmy się na Amazon pod koniec 2021 roku i już w pierwszych 12 miesiącach wyniki znacząco przekroczyły założenia i oczekiwania, a oferowaliśmy wówczas jedynie produkty z kategorii bagaż i torebki. Dzięki dostępnym rozwiązaniom logistycznym realizacja zamówień i zwrotów na terenie całej Europy stała się znacznie bardziej efektywna, zwłaszcza biorąc pod uwagę takie kryteria jak szybkość, terminowość i jakość obsługi klienta – dodaje Artur Langier, Key Account Manager w firmie OCHNIK.
Skuteczność narzędzi, które mają do dyspozycji sprzedawcy, to w dużej mierze zasługa sztucznej inteligencji, którą Amazon rozwija w ponad 25 europejskich centrach badawczo-rozwojowych. To dzięki AI firma zapewnia partnerom handlowym zaawansowane narzędzia, które chronią ich marki, zabezpieczają przed podróbkami i nieuczciwymi podmiotami oraz wspierają sprzedaż, np. zarządzając zapasami czy obliczając optymalne trasy dostaw dla kierowców, zapewniając jednocześnie obsługę klienta.
4 przykłady form wsparcia, które Amazon zapewnia swoim sprzedawcom:
- Programy szkoleniowe, które pomagają sprzedawcom opanować najlepsze praktyki w zakresie obsługi klienta, prowadzenia sklepów na Amazon oraz optymalizacji oferty. Sprzedawcy mogą również liczyć na dedykowane wsparcie specjalistów, którzy doradzają w kwestiach operacyjnych i strategicznych.
- Fulfilment by Amazon (FBA) – program który umożliwia odbiór, przechowywanie, pakowanie i dostarczanie produktów, jak również obsługę klientów oraz zwrotów, pozwalając przedsiębiorcom skupić się na swojej głównej działalności i rozwoju oferty.
- Amazon Prime – korzystając z FBA, sprzedawcy zyskują – cenioną przez klientów – odznakę Prime, będącą dla dla nich niezywkle cenionym symbolem szybkich i niezawodnych dostaw
- Seller Central – portal zarządzania sprzedażą, w tym, w tym monitorowania zamówień, zapasów i wsparcia klienta, jak również narzędzia umożliwiające analizę satysfakcji klientów, obsługę zwrotów, odpowiedzi na pytania kupujących oraz zarządzanie opiniami o produktach.
Skuteczną zachętą do skorzystania z możliwości rozwoju na marketplace są również oferty specjalne i liczne okazje sprzedażowe. To także dzięki nim MŚP rokrocznie notują wzrosty wyników na Amazon. Więcej o tym na www.sell.amazon.pl
[1] Strategry&, Raport „E-commerce w Polsce: konkurencja i rosnące oczekiwania napędzają rozwój. Perspektywy rozwoju polskiego rynku e-commerce 2024-2028”, sierpień 2024