PKP Cargo wypowiadają Pakt Gwarancji Pracowniczych. Ostre cięcie kosztów

Zarząd PKP Cargo, największego polskiego operatora przewozów kolejowych, wypowiedział Pakt Gwarancji Pracowniczych, który zawarto we wrześniu 2013 r. pomiędzy spółką a organizacjami związkowymi. Z informacji zamieszczonych w piątkowym komunikacie wynika, że wypowiedzenie paktu jest jednym ze sposób na ograniczenie kosztów. Przypomnijmy, że zaledwie kilka dni temu spółka wycofała się – ze skutkiem natychmiastowym – z umów sponsoringowych zawartych z klubem sportowym Widzew Łódź, z Polskim Komitetem Olimpijskim oraz z klubem Unia Skierniewice. Zdjęcie

Kolejny ruch PKP Cargo. Zarząd spółki wypowiedział Pakt Gwarancji Pracowniczych /123RF/PICSEL

Kolejny ruch PKP Cargo. Zarząd spółki wypowiedział Pakt Gwarancji Pracowniczych /123RF/PICSEL Reklama

Jak wskazała spółka, wypowiedzenie Paktu Gwarancji Pracowniczych jest jednym z rozwiązań w zakresie ograniczenia kosztów, w tym pracowniczych i reorganizacji wprowadzanych przez zarząd spółki w ramach poprawy wyników finansowych PKP Cargo

To jeden z elementów trwających działań optymalizacyjnych, które mają zapewnić stabilność finansową i dalszy rozwój firmy. O fatalnej kondycji PKP Cargo opowiedział niedawno w rozmowie z Interią Biznes p.o. prezesa PKP Cargo Marcin Wojewódka, który na pod koniec ubiegłego miesiąca stanął na czele spółki. 

Reklama

Zarząd PKP Cargo wypowiedział Pakt Gwarancji Pracowniczych. Spółka chce wygenerować oszczędności

„W ramach postanowień paktu spółka zobowiązana była do 2023 roku m.in. do zapewnienia trwałości zatrudnienia pracownikom spółki (gwarancja zatrudnienia na określony w Pakcie okres dla zatrudnionym w dniu wejścia w życie Paktu). Postanowienia paktu w tym zakresie stały się więc bezprzedmiotowe. Natomiast obecnie obowiązują niektóre postanowienia paktu, np. uregulowane w § 5. ust. 1 paktu zobowiązanie do wprowadzania corocznej podwyżki płac uzależnionej od wyniku i sytuacji finansowej spółki” – podano w piątkowym komunikacie. 

PKP Cargo wyjaśniło, że samo wypowiedzenie paktu nie powoduje powstania po stronie grupy bezpośrednich oszczędności finansowych, ale jest elementem niezbędnym z punktu widzenia przepisów prawa w prowadzonym obecnie procesie optymalizacyjnym. Okres wypowiedzenia paktu wynosi trzy miesiące

„Równolegle z obszarem kosztów pracowniczych zarząd podejmuje również inne działania mające na celu wygenerowanie oszczędności” – dodano. Kilka dni wcześniej, bo 13 maja, PKP Cargo poinformowało, że zamierza od 1 czerwca skierować część pracowników na tzw. nieświadczenie pracy, czyli czasowo zwolnić ich z obowiązku świadczenia pracy – może to objąć 30 proc. załogi.

P.o. prezesa PKP Cargo o problemach spółki: zadaję sobie pytanie, kto i dlaczego doprowadził naszą spółkę do takiej sytuacji

O dramatycznej sytuacji PKP Cargo opowiedział w rozmowie z Interią Biznes p.o. prezesa PKP Cargo Marcin Wojewódka. – Od trzech tygodni, każdego dnia, zadaję sobie pytanie, kto i dlaczego doprowadził naszą spółkę do takiej sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy – przyznał dr Marcin Wojewódka. 

Członkini zarządu ds. finansowych Monika Starecka powiedziała z kolei, że to m.in. na skutek działań podejmowanych przez poprzednią władzę spółki „znalazła się (ona – red.) w trudnej sytuacji, która wymaga od nas podejmowania między innymi takich niepopularnych decyzji, jak rozwiązanie umów sponsoringowych z klubami i organizacjami sportowymi”.  

W komunikacie, w którym spółka poinformowała o rozwiązaniu części umów sponsoringowych zawartych w ubiegłym roku, wspomniano m.in. o świadczeniach osobistych na rzecz osób związanych z PKP Cargo, w tym np. opłaceniu pobytu takich osób na tegorocznych Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu.  

Choć p.o. prezesa PKP Cargo powiedział w rozmowie z naszą redakcją, że sprawa jest jeszcze badana, to zapewnił, że w przypadku wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości, spółka „nie cofnie się przed działaniami przepisanymi prawem”. Całą rozmowę z p.o. prezesa PKP Cargo Marcinem Wojewódką można przeczytać tutaj.

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Elektryk w mieście? “Pewnie nie ma lepszego samochodu”. Problem robi się w trasie INTERIA.PL

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *