Na stole leży 6 mld złotych gotowych do rozdysponowania, a wstępny nabór zainteresowanych rozpocznie się w marcu 2025 r. Oświadczenie to złożył Krzysztof Bolesta, wiceminister klimatu. Przydzielone środki mają zostać przeznaczone na budowę ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego, niezbędnych sieci energetycznych i pomoc w pozyskiwaniu ciężarówek bezemisyjnych. Przedstawiamy przegląd specyfiki programu.
/ 123RF/PICSEL
Dodatkowe środki będą dostępne dla obywateli Polski. Zasoby, które wkrótce będą otwarte na wnioski, są przeznaczone na konkretne inicjatywy. Celem jest zwiększenie elektromobilności w Polsce .
6 mld zł do dyspozycji, rekrutacja w marcu
Oczekuje się, że program wykorzysta znaczne środki finansowe, których celem będzie zachęcenie Polaków do bardziej zrównoważonych opcji transportu. Krzysztof Bolesta , wiceminister klimatu, ogłosił rozpoczęcie tego nowego mechanizmu wsparcia dla elektromobilności.
Reklama
Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej wiceminister klimatu i środowiska ujawnił, że 6 mld zł zostanie przeznaczone na rozwój ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów ciężarowych, niezbędną infrastrukturę elektryczną i wsparcie dla zakupu samochodów ciężarowych bezemisyjnych . Wspomniał, że pierwszy etap naboru rozpocznie się w marcu.
Dotacje przeznaczone dla Polaków, strategia jasna
Ogłoszone w poniedziałek (10.03) środki zostaną rozdzielone między różne inicjatywy . Według Polskiej Agencji Prasowej, jeden z projektów dotyczy pomocy w tworzeniu ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego . Inny projekt dotyczy tworzenia lub rozbudowy sieci energetycznych niezbędnych do budowy stacji ładowania o dużej przepustowości. Nabór do trzeciej inicjatywy, która będzie koncentrować się na wsparciu zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych w kategoriach N2 i N3, ma rozpocząć się w drugim kwartale tego roku. Nabór do dwóch pierwszych inicjatyw zaplanowano na 31 marca.
Krzysztof Bolesta podkreślił, że wielomiliardowe programy mają na celu nie tylko osiągnięcie efektu ekologicznego, takiego jak poprawa jakości powietrza w Polsce , ale także zwiększenie konkurencyjności polskich przedsiębiorstw . Finansowanie tych programów będzie pochodzić z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), a kapitał będzie pochodził z Funduszu Modernizacyjnego .
Dorota Zawadzka-Stępniak, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zaznaczyła, że każdy z tych trzech programów dysponuje budżetem w wysokości 2 mld zł, choć początkowo na propozycje związane ze stacjami ładowania i siecią energetyczną przeznaczony zostanie 1 mld zł .
Na co konkretnie zostaną przeznaczone środki przeznaczone na te programy? Środki mają ułatwić budowę i rozbudowę ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów ciężarowych . Strategia obejmuje rozwój takiej infrastruktury wzdłuż tras sieci TEN-T, węzłów logistycznych, baz operacyjnych i terminali intermodalnych. Fundusz doprecyzował, że program ma na celu utworzenie 550 stacji. Nabór do tej inicjatywy będzie trwał do końca sierpnia 2025 r., a dofinansowanie w formie dotacji pokryje 100 proc. kosztów kwalifikowanych , natomiast w przypadku finansowania projektu sięgnie ono 85 proc. Warto zaznaczyć, że o wsparcie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będą mogli ubiegać się wyłącznie przedsiębiorcy , a nie osoby prywatne.
Strategia programu skupiająca się na budowie lub rozbudowie sieci energetycznych dla publicznie dostępnych stacji ładowania o dużej pojemności jest nieco mniejsza pod względem skali. Ministerstwo przewiduje , że zostanie utworzonych (lub rozbudowanych) 50 punktów zasilania w energię w celu obsługi stacji . Harmonogram rekrutacji jest różny, co pozwala na składanie wniosków do końca 2025 r. Ponadto operatorzy systemów dystrybucyjnych (OSD) mogą kwalifikować się jako beneficjenci. Fundusz ogłosił, że współfinansowanie w formie dotacji pokryje 100 procent kwalifikowanych kosztów.
Dopłaty do samochodów elektrycznych cieszą się popularnością wśród Polaków
Niedawno ruszył program dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych „NaszEauto”. Na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych kategorii M1 z Narodowego Planu Odbudowy i Odporności (KPO) przeznaczono 1,6 mld zł. Maksymalna kwota dopłaty to 40 tys. zł . NFOŚiGW precyzuje, że o dopłaty do zakupu, leasingu i wynajmu długoterminowego mogą ubiegać się zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.
Temat programu „NaszEauto” został również poruszony podczas poniedziałkowej konferencji wiceministra. Krzysztof Bolesta podkreślił duże zainteresowanie wsparciem finansowym na zakup pojazdów elektrycznych. W ciągu zaledwie miesiąca złożono 1322 wnioski na łączną kwotę ponad 39 mln zł.
„ Tempo naboru wniosków jest szybsze niż w programie „Moj elektryk” ” – wiceminister klimatu i środowiska