Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) od 1 stycznia wprowadził dodatkowe wymogi dotyczące raportowania ze strony przychodni i szpitali. Teraz jednak przyznaje, że nie wszystkie placówki są przygotowanie do nowych wytycznych, a w specjalnym komunikacie opublikowanym na swoich stronach poinformował, że potrzebuje „więcej czasu na dostosowanie Informatora o Terminach Leczenia do znowelizowanych przepisów”. Co to oznacza dla pacjentów?
/Arkadiusz Ziolek / East News, Andrzej Stawinski/REPORTER / East News /
Nowe zasady w kolejkach do Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) obowiązują od 1 stycznia. Dotyczą one raportowania – przychodnie i szpitale mają obowiązek udostępniania dodatkowych informacji dotyczących dostępności terminów leczenia. Przepisy mają również uszczegółowić informacje o możliwości przeprowadzenia gastroskopii i kolonoskopii na koszt NFZ.
Zmiany objęły obowiązek oznaczenia przedziałów wiekowych, w których świadczeniodawca może przyjąć dzieci w komórce dedykowanej osobom dorosłym. Placówka ma obowiązek określać przedziały wiekowe, w których udzielane są wymienione świadczenia w grupach wiekowych: 0-3, 4-9, 10-15, 16-18.
Reklama
W przypadku gastroskopii (20015) i kolonoskopii (20016) wprowadzono obowiązek oznaczania miejsc, w których świadczeniodawca udziela świadczeń przy zastosowaniu znieczulenia.
NFZ potrzebuje więcej czasu. Wydano specjalny komunikat
Choć zmiany zaczęły obowiązywać wraz z początkiem 2024 roku, to NFZ poinformował, że potrzebuje więcej czasu na przystosowanie się i wprowadzenie nowych rozwiązań w życie.
„W związku ze zmianami wprowadzonymi rozporządzeniem ministra zdrowia z 28 czerwca 2023 roku (komunikat z 2 listopada 2023 roku) informujemy, że z przyczyn technicznych potrzebujemy więcej czasu na dostosowanie Informatora o Terminach Leczenia do znowelizowanych przepisów (tj. wyodrębnienia grup wiekowych w świadczeniach dla dzieci oraz oznaczenia znieczuleń w wybranych świadczeniach)” – poinformował Fundusz w opublikowanym specjalnym komunikacie.
NFZ zapewnia, że obecnie trwają intensywnie prace nad szybkim dostosowaniem systemu do wprowadzonych zmian.
Co opóźnienie przy wprowadzaniu nowych rozwiązań oznacza dla pacjentów? NFZ poinformował, że wprowadzenie nowych zasad nie wpłynie na dostępność pierwszego wolnego terminu wizyt – w dalszym ciągu ma być on regularnie aktualizowany przez placówki medyczne zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News