Decyzja premiera Morawieckiego z 2022 r., polecająca PKP Cargo przewóz węgla importowanego przez PGE Paliwa i Węglokoks nie daje podstaw prawnych do wypłaty przewoźnikowi kosztów transportu czy rekompensaty – poinformowało Ministerstwo Aktywów Państwowych.
/AFP
Nie ma podstaw do podpisania przez Ministra Aktywów Państwowych umowy z PKP Cargo na podstawie decyzji, wydanej przez Prezesa Rady Ministrów 25 lipca 2022 r. – uważa MAP. Według resortu aktywów należy stwierdzić, że koszty transportu, o których mowa w decyzji, zostały wobec PKP Cargo w pełni pokryte.
Wydaje się, że ewentualne oczekiwanie PKP Cargo zapłaty rekompensaty z tytułu poniesienia innych, poza kosztami transportu, kosztów związanych z realizacją decyzji nie znajduje pokrycia w decyzji – podkreśliło MAP. Resort dodał, że w środę wysłał do PKP Cargo odpowiedź na pismo spółki, w którym jej zarząd zwrócił się do Ministra Aktywów Państwowych o pilną wypłatę rekompensaty za realizację tzw. decyzji węglowej. MAP zaznaczyło także, że obecnie pośredni nadzór nad PKP Cargo wykonuje Minister Infrastruktury.
Reklama
„Decyzja węglowa” premiera Morawieckiego. O co chodzi?
Jak przypomniało MAP, 25 lipca 2022 r. ówczesny premier Mateusz Morawiecki wydał decyzję, polecającą PKP Cargo przetransportowanie koleją węgla, kupionego i sprowadzonego do Polski przez PGE Paliwa oraz Węglokoks. Poniesione przez PKP Cargo koszty transportu węgla zostały w pełni zapłacone przez spółki kupujące. Spółka PKP Cargo potwierdziła także uzyskanie przychodu z tego tytułu – podkreśliło MAP. Dlatego, w ocenie ministerstwa, brak jest podstaw do podpisania przez Ministra Aktywów Państwowych umowy z PKP Cargo na podstawie wydanej decyzji.
W przypadku zawarcia umowy przez Skarb Państwa – Ministra Aktywów Państwowych z PKP Cargo finansowanie realizacji polecenia, czyli transportu węgla kupionego przez PGE Paliwa i Węglokoks powinno nastąpić ze środków budżetu państwa. Jednak w toku prac nad projektem umowy, resort aktywów uzyskał potwierdzenie od PKP Cargo i spółek kupujących, że koszty transportu węgla, kupionego i przewożonego przez PKP Cargo – na podstawie decyzji – zostały pokryte przez kupujących, w oparciu o umowy handlowych zawarte przez nich z przewoźnikiem.
Wobec powyższego, z uwagi na zastosowany rynkowy mechanizm finansowania, ewentualna umowa, ze względu na ryzyko podwójnego finansowania działań realizowanych przez spółkę na mocy decyzji Prezesa Rady Ministrów, nie może obejmować finansowania transportu węgla – oceniło MAP. Jak przypomniało, treść decyzji określa wprost sfinansowanie wyłącznie kosztów transportu węgla, jednocześnie decyzja nie wskazuje możliwości pokrycia żadnych innych kosztów poniesionych przez PKP Cargo, a związanych z wykonaniem polecenia, nawet jeśli takie koszty faktycznie zaistniały.
„Wydaje się, że ewentualne oczekiwanie PKP Cargo S.A. zapłaty rekompensaty z tytułu poniesienia innych, poza kosztami transportu kosztów związanych z realizacją decyzji nie znajduje pokrycia we wskazanej podstawie prawnej” – twierdzi MAP.
PKP Cargo: By wykonać decyzję premiera zerwano szereg kontraktów
Władze PKP Cargo stoją na stanowisku, że wykonanie decyzji premiera pociągnęło za sobą konieczność zerwania szeregu kontraktów z klientami i utraty przychodów z nich, co było jedną z przyczyn kłopotów finansowych, w jakich przewoźnik się obecnie znajduje.
„Ministerstwo Aktywów Państwowych rozumie, w jakiej sytuacji mogła znaleźć się spółka PKP Cargo w wyniku decyzji podjętych przez premiera Mateusza Morawieckiego. Jednakże, w świetle faktów, należy stwierdzić, że koszty transportu, o których mowa w decyzji, zostały wobec PKP Cargo w pełni pokryte” – napisało z kolei MAP.
PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Grupa PKP Cargo oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji.
25 lipca br. sąd rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo, w którym postanowił otworzyć postępowanie sanacyjne dłużnika – PKP Cargo. Dzień wcześniej zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych, obejmujących do 30 proc. zatrudnionych, czyli do 4142 pracowników w różnych grupach zawodowych.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News