Decathlon nie wycofał się z biznesu w Rosji. Wyniki francuskiego śledztwa

Jak wynika ze śledztwa francuskiej organizacji pozarządowej Disclose, firma Decathlon, prowadząca sieć sklepów odzieżowo-sportowych, nadal działa w Rosji. Oficjalnie zawiesiła tam działalność ze względu na agresję Moskwy na Ukrainę, jednak w praktyce sprzedaje tam swoje produkty przez pośredników, omijając sankcje. Zdjęcie

Sklepy Decathlon działają w całej Polsce /JOAN CROS/NurPhoto /East News

Sklepy Decathlon działają w całej Polsce /JOAN CROS/NurPhoto /East News Reklama

Wykorzystując firmę wydmuszkę w Dubaju i filię w Singapurze, francuska sieć sportowa stworzyła nieprzejrzysty system dostaw do Rosji, który pomaga jej omijać sankcje – wynika z wewnętrznych dokumentów firmy, do których dotarli dziennikarze Disclose.

Biznes w Rosji ukrywany przed pracownikami

Decathlon poinformował pod koniec marca 2022 roku, miesiąc po rosyjskiej agresji na Ukrainę, że zawiesza operacje biznesowe w Rosji, ponieważ nie może „kontynuować działalności (…) w związku z respektowaniem sankcji międzynarodowych”. Formalnie plan wyjścia z tego rynku został sfinalizowany w październiku bieżącego roku, gdy sieć sprzedała swoje 60 sklepów firmie Desport.

Reklama

Tymczasem Decathlon, który jest gigantem w swej kategorii biznesowej, nadal dyskretnie zaopatruje rosyjski rynek w produkty swoich flagowych marek, jak Quechua, Wedze czy Kalenji, a kontrakt na ich dostawy opiewa na co najmniej 12 mln dolarów – ustalił portal Disclose.

„Interesy prowadzone w Rosji zostały jednak ukryte nawet przed większością pracowników firmy, a zamiast nazwy kraju w wewnętrznych informacjach o kierunkach dostaw stosowano kod „Sports_R.” – poinformował dziennikarzy NGO były pracownik sieci.

Działanie firmy w szarej strefie

Rozmówca portalu dodał, że cała operacja utrzymania udziału w rosyjskim rynku odbyła się przy „pełnym poparciu” dyrektora finansowego firmy Jean-Marka Lemiere’a

Nowe dostawy marek z oferty Decathlon docierają do Rosji od początku zeszłego miesiąca. Anonimowy ekspert, którego Disclose zapytał o to, czy te praktyki są legalne, uznał, że „jest to co najmniej” działanie w szarej strefie.

Marka Decathlon należy do Grupy Mulliez Family Association, właściciela sieci Auchan i Leroy Merlin.

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. ABW przeciwko SMR-om? INTERIA.PL

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *