Trzej wiodący operatorzy komórkowi z Finlandii zapowiedzieli zerwanie współpracy z chińskim koncernem Xiaomi – informują tamtejsze media. Wpływ na rezygnację z produktów firmy ma jej ekspansywne działanie na rosyjskim rynku, który od czasów wybuchów wojny nabiera rozpędu.
/CFOTO/NurPhotoNurPhoto/via AFP /AFP
Reklama
Jak informuje fiński serwis Suomimobiili, najwięksi operatorzy w kraju – Telia, DNA i Elisa nie będą już sprzedawali smartfonów marki Xiaomi. Pierwsza z wymienionych firm planuje zredukować zapasy urządzeń i nie przedłużać współpracy. Natomiast klienci drugiego z wymienionych przedsiębiorstw nie znajdą już produktów chińskiego koncernu w ofercie.
Jeżeli chodzi o operatora Elisa, to w jego przypadku dojdzie do ograniczenia asortymentu, ponieważ firma planuje dalej oferować najpopularniejsze urządzenia wśród klientów. Za powodem każdej z decyzji stoi natomiast polityka Xiaomi wobec rosyjskiego rynku. Od wybuchu wojny i w konsekwencji wycofaniu się wielu zachodnich firm, chiński gigant technologiczny nadal rozwija swój biznes w kraju agresora. Tym samym dostęp do ofert sprzedaży największych fińskich operatorów zostanie dla Xiaomi utrudniony lub zablokowany.
Xiaomi w Rosji zajmuje pozostawione miejsce przez konkurentów z branży
Jak wynika z danych przytoczonych przez fiński portal, obecnie chiński koncern odpowiada za blisko 40 proc. sprzedawanych smartfonów w Rosji. Udział ten wzrósł od lutego 2022 r., ponieważ niedługo po wybuchu wojny z tamtejszego rynku wycofały się m.in. Apple, Samsung i Sony.
Na początku bieżącego roku Xiaomi trafiło na listę międzynarodowych sponsorów wojny, którą przygotowuje ukraińska Narodowa Agencja Zapobiegania Korupcji. Instytucja ta zarzuciła producentowi aktywną obecność na rosyjskim rynku, czym przyczynia się do finansowania działań zbrojnych agresora.
To nie pierwszy ruch fińskich przedsiębiorstw, który miał na celu zerwanie kontraktów handlowych z chińskim koncernem. Latem bieżącego roku dystrybutor sprzętu elektronicznego – Veikon Kone – zapowiedział usunięcie ze swojej oferty telefonów Xiaomi. Później jednak firma zmieniła zdanie, kiedy zorientowała się, że nikt nie poszedł w jej ślady.
Co czwarty sprzedany telefon w Polsce to Xiaomi
Jak wynika z danych serwisu statcounter.com, w sierpniu br. smartfony od Xiaomi były jednymi z najliczniej kupowanych urządzeń na polskim rynku. W ubiegłym miesiącu chiński producent odpowiadał za 25 proc. sprzedaży. Pod tym względem wyprzedził go jedynie koncern Samsung. Koreańska firma odnotowało bowiem blisko 31 proc. ze wszystkich transakcji w branży.
Podium pod względem popularności w sierpniu zamknął Apple, z 16 proc. udziałem w rynku. Amerykański gigant technologiczny może jednak we wrześniu poprawić swój wynik, ponieważ na początku miesiąca premierę miał jego flagowy produktu, czyli iPhone 15. Dzięki temu zainteresowanie telefonami marki z Cupertino znów wzrosło.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL