Duże zmiany w sprzedawaniu żywności na wynos. Nawet 20 tys. zł kary

Od 1 lipca weszło w życie sporo zmian w prawie – wśród nich jest nowy obowiązek nałożony na punkty gastronomiczne sprzedające żywność lub napoje w jednorazowych plastikowych opakowaniach. Sprzedawcy muszą od teraz oferować alternatywne dla plastiku opakowanie „na wynos”. W przypadku niedostosowania się do tego obowiązku, przedsiębiorcy grozi kara sięgająca nawet 20 tys. zł. Zdjęcie

Duże zmiany w sprzedawaniu żywności na wynos. Sprzedawcy muszą oferować swoim klientom alternatywne dla plastiku opakowanie /Wojciech Olkusnik/East News /East News

Duże zmiany w sprzedawaniu żywności na wynos. Sprzedawcy muszą oferować swoim klientom alternatywne dla plastiku opakowanie /Wojciech Olkusnik/East News /East News Reklama

Nowy obowiązek dla przedsiębiorców z branży gastronomicznej to efekt unijnej dyrektywy SUP (Single Use Plastic), która ma ograniczyć wpływ niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko. Dotyczy to jednorazowego plastiku i wycofania niektórych produktów z takiego materiału ze sprzedaży. 

Unijne przepisy zostały w Polsce wprowadzone w 2023 r. nowelą ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw.

Zdecydowano wówczas m.in. o zakazie wprowadzania do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych oraz wyrobów wykonanych z oksydegradowalnych tworzyw sztucznych takich jak np. patyczki higieniczne, sztućce czy słomki. Ustawą tą wprowadzono również kluczowe rozwiązania związane z systemem kaucyjnym, które dotyczyły rocznych poziomów zbiórki jednorazowych butelek plastikowych, jakie będą musieli osiągnąć producenci wprowadzający na rynek napoje w takich opakowaniach.

Reklama

Nowy obowiązek dla przedsiębiorców. Sprzedawcy muszą oferować alternatywne opakowania

Wśród szeregu nowych obowiązków, od poniedziałku 1 lipca wszedł m.in. ten związany z ograniczeniem stosowania jednorazowego plastiku

Chodzi o zapewnienie konsumentom alternatywnego dla jednorazowego opakowania z tworzywa sztucznego, opakowania, które będzie z materiału podlegającego biodegradacji, albo będzie wielorazowego użytku. Alternatywą nie mogą też opakowania z tworzyw sztucznych ulegających biodegradacji. 

Nowy obowiązek dotyczy przedsiębiorców prowadzących jednostki: 

  • handlu detalicznego, 
  • handlu hurtowego, 
  • jednostki gastronomiczne, w których napoje lub żywność są pakowane w opakowania z tworzyw sztucznych. 

Chodzi o placówki gastronomiczne, które wydają np. kubki na napoje czy pojemniki na żywność. Obowiązkiem zostały objęte m.in.: 

  • restauracje, 
  • kawiarnie, 
  • cukiernie, 
  • piekarnie, 
  • puby i bary. 

Za brak nieplastikowego opakowania kara finansowa

Zgodnie z przepisami przedsiębiorcom, którzy nie będą oferować swoim klientom alternatywnych opakowań, grozi kara finansowa. Muszą oni liczyć się z możliwością nałożeniem mandatu w wysokości od 500 do 20 tys. zł.

Przedsiębiorcy nie zawsze wyrażają chęć dostosowania się – mówiła o tym podczas zeszłotygodniowego posiedzenia sejmowej komisji środowiska wiceministra Anita Sowińska. Do ministerstwa mają bowiem dochodzić niepokojące sygnały. 

Dzieje się tak m.in. w przypadku pobierania 25 gr za każdy plastikowy pojemnik oraz 20 gr za kubek. Chodzi np. o lodziarnie, które w przypadku wydawania lodów nie w wafelku, a w kubełku, powinny doliczać kaucję. Praktyka pokazuje, że nie zawsze się tak dzieje.

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. “Żyjemy w całkiem rewolucyjnych czasach”. Nowe wyzwania i nowe otwarcie dla polskiego biznesu Interia.tv

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *