Poseł KO Maciej Lasek ma zostać pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego – wynika z informacji przekazanych w środę w Polskim Radiu 24 przez posła KO Grzegorza Napieralskiego. Podkreślił, że decyzje ws. CPK mają zapadać w parlamencie w uzgodnieniu z rządem.
/mat. prasowe CPK, Wojciech Olkusnik/East News /
Do projektu CPK odniósł się we wtorkowym expose premier Donald Tusk. – Przyszłość CPK rozstrzygnie się w sposób transparentny – zapowiedział Tusk.
Jak dodał, minister infrastruktury Dariusz Klimczak, a także pełnomocnik rządu do spraw CPK, „w sposób otwarty, czytelny, bez jakichś dziwnych sytuacji, jakie towarzyszą od samego początku tego projektu, na oczach wszystkich Polek i Polaków zdecydują o tym, jaka jest przyszłość CPK i będą uczestniczyli w tym procesie wybitni i bezstronni eksperci”. – Będzie to projekt, który będzie służył Polsce w sposób najbardziej racjonalny – powiedział Tusk.
Reklama
„Osoba świetnie do tego przygotowana”
W środowym wywiadzie Napieralski pytany o przyszłość CPK wskazał, że będzie powołany pełnomocnik ds. CPK, który będzie się tym projektem zajmował.
– Znana bardzo postać, poseł Maciej Lasek, z tego co mi wiadomo. Osoba bardzo kompetentna, świetnie do tego przygotowana – dodał.
– Po to jest parlament, komisje, by nie na zapleczu jakiejś partii politycznej, tylko właśnie w parlamencie wraz z rządem, takie decyzje zapadały – podkreślił Napieralski.
Zwrócił uwagę, że aby podejmować decyzje ws. CPK, trzeba mieć twarde dane. Wskazał, że może pojawić się jakaś inna koncepcja, np. łączenia lotnisk regionalnych szybką koleją, zastrzegając, że nie jest w tej sprawie ekspertem.
Maciej Lasek jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Pracował w Instytucie Lotnictwa, a następnie w Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, której był przewodniczącym w latach 2012-2016. Pracował również w komisji badającej katastrofę samolotu Tu-154 w Smoleńsku w 2010 roku.
Czym jest CPK?
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL