Termin ważności profili zaufanych, dla których został on przedłużony automatycznie podczas pandemii, można wydłużyć tylko do dziś do północy. Można to zrobić online, a cały proces zajmuje tylko chwilę. W przypadku, gdy ktoś zapomni to zrobić, będzie musiał założyć nowy profil, aby ponownie korzystać z usług e-administracji.
/ARKADIUSZ ZIOLEK/East News /East News
Reklama
Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że 31 października mija termin przedłużania profili zaufanych. Jak przekazał zastępca dyrektora Centralnego Ośrodka Informatyki Maciej Górski dotyczy to 5,5 miliona profili, a więc jednej trzeciej ogółu.
Rozwiń
Jak przedłużyć ważność profilu zaufanego?
Górski przypomniał, że profil zaufany co do zasady ważny jest 3 lata. W trakcie pandemii – z uwagi na chęć ograniczenia kontaktów społecznych – jego ważność była jednak przedłużana automatycznie. Ze względu na potrzebę przedłużenia ważności ponad 5,5 mln profili zaufanych do użytkowników rozsyłane były SMS-y informacyjne.
– Przedłużenie ważności profilu zaufanego jest bardzo proste. Wystarczy zalogować się na stronie pz.gov.pl, w zakładce „profil zaufany” wybrać „szczegóły konta”, następnie podać kod, który przyjdzie na adres e-mail podany przez użytkownika, następnie kod z narzędzia autoryzacyjnego, np. z SMS-a i to wszystko. Całość zajmuje nie dłużej niż dwie minuty – powiedział przedstawiciel COI.
Dodał, że jeśli ktoś nie przedłuży ważności swojego profilu zaufanego, profil stanie się nieaktywny i nie będzie go można wykorzystać w usługach e-administracji.
– W takim przypadku będziemy musieli ponownie założyć profil zaufany, korzystając z jednej z czterech metod: bankowości elektronicznej, wideo weryfikacji, wykorzystania dowodu osobistego z warstwą elektroniczną lub potwierdzenia tożsamości w jednej z placówek – powiedział. Dodał, że są to m.in. oddziały ZUS, urzędy gmin i urzędy skarbowe.
Nowa metoda autoryzacji
Ministerstwo Cyfryzacji informowało, że po przedłużeniu ważności profilu zniknie jego powiązanie z kontem bankowym.
„Do profilu zaufanego zalogujesz się tylko nazwą użytkownika lub adresem e-mail, a metoda autoryzacji logowania do profilu zmieni się na SMS z kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana” – czytamy.
Aby ponownie logować się do profilu zaufanego danymi konta bankowego, należy zalogować się do swojego profilu zaufanego za pomocą nazwy użytkownika lub adresu e-mail oraz hasła, a następnie zmienić dostawcę tożsamości na bank.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL