Według doniesień Bloomberga z środy, Rosja stara się o pozwolenie Stanów Zjednoczonych na zakup samolotów Boeinga z wykorzystaniem zamrożonych aktywów państwowych, jeśli na Ukrainie zostanie ogłoszone zawieszenie broni – poinformowało źródło w Moskwie.
Rosja uznaje, że zamrożone fundusze nie mogą zostać wykorzystane na zakup samolotów bez zawieszenia broni na Ukrainie; jednak transakcja ta nie jest warunkiem koniecznym do zawarcia porozumienia o zawieszeniu broni, jak stwierdzono. Jeśli działania wojenne ustaną, możliwość sprzedaży samolotów może być częścią szerszego złagodzenia sankcji nałożonych przez Stany Zjednoczone.
Poproszony o komentarz rzecznik Rady Bezpieczeństwa Narodowego Brian Hughes stwierdził, że Stany Zjednoczone powstrzymają się od dyskusji na temat jakichkolwiek zobowiązań gospodarczych do czasu zawarcia zawieszenia broni.
Rosja szuka ulgi dla Aerofłotu
Wcześniej Rosja wezwała USA do zniesienia sankcji wobec swojej narodowej linii lotniczej Aeroflot. Moskwa ma również na celu przywrócenie bezpośrednich lotów między USA i Rosją. USA nie odpowiedziały jeszcze publicznie na tę prośbę.
Boeing zaprzestał działalności w Rosji przed inwazją Rosji na Ukrainę w 2022 roku.
Dyskusje dotyczące sprzedaży samolotów do Rosji toczą się w kontekście napięć handlowych. We wtorek Bloomberg poinformował, że w odwecie za amerykańskie cła na chińskie produkty Pekin nakazał liniom lotniczym wstrzymanie dostaw dodatkowych samolotów Boeing.
Moscow Times podkreślił, że od początku inwazji Rosji na Ukrainę rosyjski sektor lotnictwa cywilnego zmaga się z konsekwencjami surowych sankcji. Ograniczenia te obejmują dostawy części zamiennych i kompletnych samolotów do Rosji. Boeing i Airbus nie zapewniają już pomocy technicznej dla samolotów obsługiwanych przez rosyjskie linie lotnicze.
Samolot naprawiony „drutem”
W związku z tym rosyjscy przewoźnicy są zmuszeni do samodzielnej naprawy samolotów produkcji zachodniej. Uciekają się do demontażu niektórych samolotów w celu wykorzystania części w innych. Około dwie trzecie rosyjskiej floty stanowią samoloty zagraniczne, które odpowiadają za 90 procent ruchu pasażerskiego w kraju.
Coraz częstsze incydenty lotnicze wskazują na wyzwania stojące przed branżą. W 2025 r. co najmniej 10 rosyjskich samolotów zostało zmuszonych do