Badania wykazały, że łamigłówki liczbowe, takie jak Sudoku, są zbyt skomplikowane dla sztucznej inteligencji (AI). Co więcej, maszyny napotykają poważne trudności w formułowaniu argumentów stojących za ich rozwiązaniami.
Łamigłówki liczbowe bawią ludzi od tysięcy lat, a ich początki sięgają starożytnych Chin, a ich pojawienie się w gazetach nastąpiło pod koniec XIX wieku. Około dwie dekady temu Sudoku zyskało światową sławę, po raz pierwszy pojawiając się w 1986 roku w japońskim czasopiśmie „Nicoli”. Obecnie łamigłówka ta cieszy się milionami entuzjastów na całym świecie, a różne wersje aplikacji mobilnej zostały pobrane przez około 200 milionów użytkowników.
Sudoku polega na wypełnianiu pustych pól siatki 9×9 liczbami. Każdy wiersz, kolumna i kwadrat 3×3 (znany jako blok liczbowy) w siatce musi zawierać jedną cyfrę od 1 do 9, bez powtórzeń. Naukowcy z Uniwersytetu w Sheffield (Wielka Brytania) wykazali w 2005 roku, że istnieje około 6 biliardów prawidłowych siatek Sudoku (6×10 do potęgi 21). Dostępne są również inne warianty gry, takie jak siatka 6×6, którą należy wypełnić cyframi od 1 do 6.
Odkryto, że Sudoku stanowi poważne wyzwanie dla sztucznej inteligencji. Chociaż sztuczna inteligencja czyni ogromne postępy w takich dziedzinach jak analiza danych, generowanie tekstu, tworzenie obrazów i filmów oraz tłumaczenie, ma ona problemy z zadaniami logicznymi. Potwierdzili to naukowcy z University of Colorado w Boulder (USA), których odkrycia opublikowano w „ACL Anthology”, zbiorze ponad 110 000 artykułów naukowych opracowanych przez Association for Computational Linguistics (ACL).
Według głównego autora artykułu, Anirudha Maiyi, eksperta w dziedzinie informatyki i uczenia maszynowego, rozwiązywanie Sudoku obejmuje kilka kluczowych elementów. „Musisz rozwijać się stopniowo, stale dokonując ponownej oceny pól liczbowych, przestrzegając jednocześnie reguł. Łamigłówki tego typu są przyjemne, ale jednocześnie stanowią doskonały mikrokosmos do badania procesu decyzyjnego w uczeniu maszynowym” – wyjaśnił ekspert.