Jak wynika z raportu Santander Consumer Bank „Własny portfel Polaków: sprytni jak Polacy”, prawie połowa Polaków (49%) przeniosła swoje oszczędności do innego banku po znalezieniu korzystniejszych warunków. Regularnie 21% Polaków decyduje się na tę praktykę, podczas gdy 28% robi to sporadycznie.
Wyniki pokazują, że 44% uczestników konsekwentnie poszukuje produktów bankowych związanych z oszczędzaniem. Zachowanie to jest najpowszechniejsze wśród osób powyżej 60. roku życia (51%) i osób po 40. roku życia (50%), natomiast najrzadziej skłonna do tego jest grupa młodsza, w wieku 18–29 lat (37%). Częstotliwość poszukiwania optymalnych ofert zależy również od lokalizacji – mieszkańcy dużych aglomeracji miejskich (49%) i mniejszych miejscowości (47%) wykazują się w tym zakresie aktywnością.
Jak wskazano w raporcie, 42% uczestników wykazuje lojalność wobec jednego banku lub produktu. Tendencja ta jest wyraźniejsza wśród kobiet, gdzie 49% powstrzymuje się od transferu oszczędności, w porównaniu z 34% mężczyzn. Podobną opinię podziela połowa respondentów w wieku 18–29 lat. Z kolei w najstarszej grupie 28% osób powyżej 60. roku życia deklaruje regularną zmianę banku lub produktów oszczędnościowych.
Reklama Zobacz też: Głodny zysku? Serwujemy gorące firmy na wirtualnym talerzu. Deser? Prawdziwe nagrody!
„Budowanie oszczędności na przyszłe potrzeby lub znaczące krótkoterminowe wydatki wymaga solidnego planu. (…) Rosnąca liczba osób śledzących dostępne na rynku opcje oszczędzania może sugerować wzrost świadomości finansowej Polaków. Znajduje to również odzwierciedlenie w wyborze środków inwestycyjnych o największym potencjale zysku ” – stwierdziła Magdalena Drążkowska, Starszy Menedżer Produktów w Santander Consumer Bank, cytowana w raporcie.
Badanie wykazało również, że większość Polaków nie korzysta z profesjonalnej pomocy w oszczędzaniu – 79% respondentów nigdy nie skorzystało z usług doradcy finansowego, a jedynie 16% zrobiło to przynajmniej raz. Mężczyźni (18%) byli bardziej skłonni do korzystania z takiej pomocy niż kobiety (15%), podobnie jak osoby po czterdziestce (24%) oraz mieszkańcy miast liczących od 50 tys. do 250 tys. mieszkańców (21%).
Ankieta