„Rozszerzenie wniosku”. TK przerwał rozprawę o likwidacji spółek publicznej RTV

Likwidacja mediów publicznych w zawieszeniu? Trybunał Konstytucyjny przerwał rozprawę w sprawie przepisów o publicznej RTV, które umożliwiają likwidację spółek oraz odwołanie lub zawieszenie w czynnościach członka ich zarządu. Sprawą zajmie się ponownie w czwartek. 

"Rozszerzenie wniosku". TK przerwał rozprawę o likwidacji spółek publicznej RTV

fot. Mateusz Szymański / / Bankier.pl

Przewodnicząca rozprawie prezes TK Julia Przyłębska decyzję o przerwaniu rozprawy uzasadniła "rozszerzeniem wniosku". "W związku z tym, że w dniu dzisiejszym został rozszerzony wniosek i Trybunał musi pochylić się nad nim. Wniosek merytorycznie znacząco poszerza wzorce, które stanowią przedmiot kontroli. Zarządzam przerwę w rozprawie do 18 stycznia, do godz. 10" – powiedziała prezes Przyłębska.

Wniosek grupy posłów z 11 grudnia 2023 r. dotyczy oceny konstytucyjności ustawy o radiofonii i telewizji w zakresie, w którym odsyła ona do Kodeksu Spółek Handlowych, a w szczególności do przepisów z tego kodeksu mówiących o likwidacji i rozwiązaniu spółek kapitałowych oraz odwoływaniu i zawieszaniu członków zarządu tych spółek przez walne zgromadzenie.

Przedstawiciel wnioskodawców poseł Krzysztof Szczucki (PiS) podczas wtorkowej rozprawy uzupełnił zaskarżenie przepisów o dodatkowe artykuły z konstytucji.

W pierwszym wypadku chodzi o prawo do informacji o działalności organów władzy publicznej. "Przepis ten (…) należy rozumieć szerzej, chodzi tu (…) o zapewnienie powszechnej i łatwo dostępnej wiedzy i informacji o sprawach publicznych, czego jednym ze sposóbów realizacji jest funkcjonowanie mediów publicznych" – powiedział Szczucki.

Drugie uzupełnienie zaskarżenia odnosi się do zasady, że sposób zarządzania majątkiem Skarbu Państwa określa ustawa. "Z tego przepisu należy wyprowadzić wniosek, że własność Skarbu Państwa, a w wypadku spółek stanowiących jednostki publicznej radiofonii i telewizji własność jest stuprocentowa, (…) stanowi, że nie można do niej stosować wszystkich reguł charakterystycznych dla prawa prywatnego" – wyjaśnił Szczucki.

Poseł podkreślił, że zastosowanie przepisów Kodeksu Spółek Handlowych dotyczących likwidacji i odwoływania organów spółki de facto oznacza, że uprawnionemu ministrowi przysługuje prawo do arbitralnego, jednoosobowego decydowania nie tylko o obsadzie tych organów, ale i o losie tych spółek wbrew temu co stanowi ustawa.

Przedstawiciel PG prok. Sebastian Bańko zawnioskował na rozprawie o umorzenie postępowania ze względu na "niedopuszczalność wydania wyroku".

"W uzasadnieniu wniosku należy przytoczyć treść kwestionowanego przepisu wraz z jego wykładnią oraz określić problem konstytucyjny i zarzut niekonstytucyjności. Na tle tych przepisów TK wielokrotnie w orzecznictwie podkreślał, że jego rolą nie jest rozstrzyganie wątpliwości co do prawidłowej wykładni ani prawidłowego stosowania przepisów ustawowych, ale tylko taki rezultat wykładni, który znalazł jednoznaczny i autorytatywny wyraz w orzecznictwie najwyższych instancji sądowych. Przedmiotem hierarchicznej kontroli nie powinna być zaś wykładnia przepisu lub sposób jego stosowania" – powiedział prokurator.

Trybunał rozpatruje tę sprawę w składzie pięciorga sędziów. Przewodniczącą jest prezes Przyłębska, sprawozdawcą – sędzia Krystyna Pawłowicz. W składzie są jeszcze sędziowie: Stanisław Piotrowicz, Bogdan Święczkowski, Jarosław Wyrembak.

Trybunał na początku rozprawy oddalił wniosek Prokuratora Generalnego oraz Sejmu o wyłączenie ze składu orzekającego sędziego Jarosława Wyrembaka. Podczas rozprawy nie byli obecni przedstawiciele Sejmu. Sędzia Bogdan Święczkowski powiedział, że jest "bardzo skonfudowany" stanowiskiem Prokuratora Generalnego oraz że "to stanowisko jest napisane na poziomie aplikanta prokuratorskiego, szczególnie w zakresie rażącej sprzeczności petitum (w petitum wnioskodawca zwięźle podaje treść swego żądania, opisuje czego domaga się w piśmie – PAP) tegoż stanowiska z jego uzasadnieniem".

Prokurator Bańko odpowiedział, że Prokurator Generalny nie odniósł się w uwagach do żadnego wzorca kontroli, w związku z tym nie można uznać tego stanowiska za merytoryczne w zakresie konstytucyjności, gdyż "żaden argument w zakresie zgodności bądź niezgodności z Konstytucją nie pada".

Minister kultury i dziedzictwa narodowego w grudniu ub.r., w związku z decyzją prezydenta o wstrzymaniu finansowania mediów publicznych, podjął decyzję o postawieniu w stan likwidacji spółek TVP, PR i PAP. 

Autorzy: Andrzej Klim, Marcin Jabłoński

klim/ mja/ aszw/

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *