Badanie przeprowadzone przez naukowców ze szwedzkiego uniwersytetu wskazują, że gra komputerowa pomaga młodzieży lepiej identyfikować znajdowane w internecie fake newsy. Grywalizacja może stanowić ważny krok w przygotowywaniu uczniów szkół ponadgimnazjalnych do życia w przesiąkniętym dezinformacją świecie.
Thomas Nygren z Uniwersytetu w Uppsali wraz z trzema innymi badaczami z innych szwedzkich uczelni zbadał 516 uczniów szkół średnich. W stworzonej w celach badawczych i dydaktycznych grze Bad News uczestnicy wcielają się w rozsiewacza fałszywych informacji i walczą o możliwie dużą liczbę obserwujących na growym odpowiedniku serwisu Twitter.
Gra jest w dużej mierze tekstowa, polegająca na wyborze odpowiedniej opcji z dostępnych. Wynik jest widoczny w panelu obrazującym nam ilość naszych "obserwujących" i wskaźnik naszej wiarygodności w serwisie. Gra prowadzi nas przez popularne techniki manipulacyjne, jak między innymi podszywanie się, wzbudzanie emocjonalnych reakcji i trolling.
Naukowcy zbadali uczniów grających w grę indywidualnie oraz w grupach, stwierdzając, że w każdym przypadku poprawili oni swoje umiejętności identyfikacji fałszywych informacji. Okazało się też, że uczniowie mający wcześniej pozytywne nastawienie do wiarygodnych źródeł informacji lepiej radzili sobie z odróżnianiem dezinformacji. Uczniowie potrafili też wskazywać konkretne wykorzystywane w rzeczywistych postach techniki manipulacji.
W grę można zagrać za darmo w przeglądarce internetowej.
Według badaczy badanie jest dla pedagogów dobrym źródłem informacji na temat tego, jak dobrze zastosowana grywalizacja promuje zapamiętywanie i poprawia tak istotne w tych czasach zdolności do radzenia sobie w świecie mediów społecznościowych.
Oprac.: MT