Według najnowszych badań TRUSTMATE.io, zaledwie jedna czwarta przedsiębiorstw w regionie posiada stronę internetową, podczas gdy prawie 70% Polaków przed dokonaniem zakupu wyszukuje w sieci opinii o tych firmach.
27% użytkowników Internetu stale czyta recenzje lokalnych firm, a 41% robi to często. Najbardziej zaangażowanymi czytelnikami recenzji są osoby zamieszkałe w województwach lubuskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim, a także osoby z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym. Ponadto znaczna część osób o niskich dochodach, dokładnie 37,10%, twierdzi, że czyta recenzje „zawsze”.
W dzisiejszym dynamicznym środowisku, w którym granice między światem fizycznym i online są coraz bardziej rozmyte, polskie lokalne przedsiębiorstwa wydają się być bardziej zakorzenione w świecie offline niż w cyfrowym. Badania TrustMate.io wskazują, że tylko 25% lokalnych przedsiębiorstw w Polsce utrzymuje własną stronę internetową. Sugeruje to, że większość przedsiębiorstw, szczególnie mniejszych, lokalnych, jest bardziej widoczna w świecie fizycznym niż w krajobrazie cyfrowym.
Zobacz takżeWypełnij PIT online i uzyskaj maksymalny zwrot podatku za 2024 rok.
Niemniej jednak ten schemat stopniowo się zmienia. Gwałtowna ekspansja Internetu, z którego w 2024 r. korzystało regularnie (przynajmniej raz w tygodniu) 87,6% osób w wieku 16-74 lat w Polsce, według danych GUS, wzrost handlu elektronicznego oraz fakt, że prawie 70% krajowych użytkowników Internetu sprawdza opinie o lokalnych firmach przed podjęciem decyzji o zakupie, zmuszają lokalnych przedsiębiorców do dostosowania się. Informacje te wyraźnie pokazują, że obecność lokalnych firm w Internecie staje się niezbędna do osiągnięcia sukcesu na dzisiejszym konkurencyjnym rynku.
Według najnowszego badania TrustMate.io, zdecydowana większość (68,28%) Polaków często lub zawsze konsultuje recenzje lokalnych firm i instytucji przed podjęciem decyzji. Na pytanie, jak często czytają recenzje i/lub opinie przed wyborem lokalnej firmy, internauci odpowiadali następująco: Często to robię (41,038%), Zawsze to robię (27,241%), Robię to, ale tylko czasami (19,34%), Robię to, ale rzadko (8,61%).