Komisja Europejska nałożyła w środę grzywny w wysokości 500 mln euro i 200 mln euro na Apple i Meta, organizację macierzystą Facebooka, Instagrama i WhatsApp, za naruszenie Digital Markets Act (DMA). Jest to pierwszy przypadek nałożenia przez UE kar na firmy technologiczne za naruszenie przepisów DMA.
Komisja Europejska wskazała, że Apple naruszyło przepisy, utrudniając twórcom aplikacji promowanie swoich produktów poza sklepem App Store.
Zgodnie z DMA, twórcy gier powinni mieć możliwość informowania klientów o alternatywnych sposobach sprzedaży poza sklepem Apple i kierowania użytkowników do tych opcji bez ponoszenia opłat. EC stwierdziła, że firma nie spełniła tego wymogu. Zamiast tego nałożyła dalsze ograniczenia na twórców gier, uniemożliwiając im pełne prezentowanie swoich produktów poza sklepem firmy. W rezultacie użytkownicy zostali pozbawieni możliwości dostępu do alternatywnych, często bardziej przystępnych cenowo opcji.
W związku z tym w środę KE nałożyła na korporację karę w wysokości 500 mln euro i zobowiązała ją do usunięcia nieprawidłowości.
W odniesieniu do Meta, EC ustaliło, że firma naruszyła wymóg DMA, aby zaoferować konsumentom wybór . Dotyczy to modelu reklamowego „zgoda lub zapłata”, który firma wprowadziła w listopadzie 2023 r. na Facebooku i Instagramie.
Jak wyjaśniła KE, Meta zmusiła użytkowników do podjęcia decyzji, czy chcą, aby ich dane były wykorzystywane do celów reklamowych, czy też chcą zapłacić, aby uniknąć reklam. Ponadto nie przedstawiła żadnych alternatywnych opcji, w tym umożliwienia użytkownikom określenia, które dane będą udostępniane firmom reklamowym. Zgodnie z DMA firmy muszą uzyskać zgodę użytkownika na łączenie danych osobowych z usługami, a użytkownicy, którzy się nie zgadzają, muszą mieć możliwość wyboru usługi, która wykorzystuje mniej ich danych osobowych.
Co ciekawe, po rozmowach z Komisją, Meta wprowadziła w listopadzie 2024 r. zmienioną wersję modelu reklamowego, która według doniesień wykorzystuje mniej danych osobowych użytkowników. To nowe podejście jest obecnie rozpatrywane przez KE. Nie zmieniło to jednak decyzji Komisji, która w środę skutkowała nałożeniem na Meta grzywny w wysokości 200 mln EUR za naruszenie przepisów DMA.
Zapytani przez reporterów o stosunkowo skromne kary – biorąc pod uwagę, że DMA dopuszcza grzywny w wysokości do 10% rocznych przychodów – urzędnicy wyjaśnili, że grzywny