Automatyczny, nie autonomiczny. Polska sieć całkiem zmienia oblicze samoobsługowych sklepów

Sieć sklepów Dino wraz z firmą HemiTech podeszła do tematu bezobsługowych sklepów z zupełnie nowej strony i wygląda na to, że dobrze jej to wyszło. W Sośnicowicach stanął pierwszy automatyczny sklep, który ma być czynny przez całą dobę i siedem dni w tygodniu. W praktyce przypomina wielki automat z produktami.

Automatyczny, nie autonomiczny. Polska sieć całkiem zmienia oblicze samoobsługowych sklepów

fot. @polsl_pl / / X

Automat posiada ekran, na którym można wybierać interesujące nas towary, a po opłaceniu zamówienia maszyna pobierze je z wewnętrznego magazynu i skompletuje zamówienie. W odróżnieniu od konkurencji tutaj najpierw płacimy, a potem otrzymujemy towar. To właśnie czyni nowy sklep Dino automatycznym, a nie autonomicznym. W przypadku tego drugiego należy wprowadzić jakiś sposób kontroli tego, czy klient zapłacił za swoje zakupy – wyjaśniał prezes HemiTech Michał Pajączek

W sklepie znajdują się produkty, które każdy z nas zna, których nie musi dotknąć i zapoznać się z nimi. To przykładowo mleko, paczka chipsów lub napoje. Człowiek nie musi ich z bliska widzieć przed zakupem. To umożliwiło skondensowanie produktów na regałach wewnątrz urządzenia, przez co zwiększyła się jego pojemność i liczba artykułów, które w nim zawarliśmy – zaznacza Łukasz Wawrzyńczyk, project manager w HemiTech

W tworzeniu automatu brała udział także Politechnika Śląska, która pracowała nad sklepem w ramach projektu iZMS (czyli Inteligentnego Zautomatyzowanego Magazynu Sklepowego). Uczelnia zapewniła też między innymi wsparte sztuczną inteligencją oprogramowanie, mające trzymać pieczę nad stanem sklepowego magazynu, by jak najlepiej zaspokoić potrzeby klientów i zmaksymalizować zysk.

Dostępność towarów będzie zależała od pory roku i okazyjnych potrzeb w rodzaju świąt czy wakacji. Dino ani HemiTech nie podały tego typu informacji, ale można sądzić, że w automatycznym sklepie nie będą dostępne napoje energetyczne i alkohol, z powodu trudności w weryfikacji, ale jak pokazała jakiś czas temu Żabka Nano, sklepy usilnie starają się rozwiązać także ten problem.

Oprac.: MT

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *