AI wygra na loterii? Coraz więcej osób korzysta z technologii sztucznej inteligencji w grach hazardowych
Michał Duszczyk
Na wielu platformach społecznościowych zaczęły się pojawiać reklamy, które wprowadzają internautów w błąd, oferując różnorodne usługi prognozowania wyników loterii przy użyciu zaawansowanych algorytmów. Zjawisko to zyskuje na intensywności i stało się na tyle poważne, że jedna z instytucji regulujących hazard postanowiła się tym zająć.
Chiny uzależnione od hazardu
Chińska Loteria Sportowa (CSL – China Sports Lottery) opublikowała specjalne oświadczenie, w którym ostrzega przed oszustwami i podkreśla, że żadna technologia AI „nie jest w stanie przewidzieć zwycięskich numerów na loterii”. Urzędnicy z prowincji Guangdong zareagowali na komentarze internautów, którzy twierdzili, że wygrali na loterii dzięki liczbom sugerowanym przez dostawców usług AI. Eksperci jednak zaznaczają: „sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał zastosowań w różnych dziedzinach, ale każde losowanie loterii jest niezależnym zdarzeniem losowym, a zwycięskie numery są generowane w sposób całkowicie przypadkowy”. CSL utrzymuje, że algorytmy nie są w stanie ich przewidzieć. Kwestia ta jest poważna, ponieważ w Chinach 300 milionów osób gra w loterie.
Posty zachęcające do korzystania z narzędzi AI w celu wygrania na loteriach zaczęły masowo pojawiać się na platformie Xiaohongshu (RedNote, konkurent TikToka). Szybko zdobyły popularność, szczególnie że osoby prezentujące wyniki twierdziły, iż kupiły losy na podstawie sugestii sztucznej inteligencji i wygrały. „Każda osoba, która twierdzi, że dzięki technologii sztucznej inteligencji zwiększa swoje szanse na wygraną, popełnia oszustwo” – stwierdziło CSL w swoim oświadczeniu, sugerując jednocześnie, że posty o wygranej były głównie tworzone przez dostawców oprogramowania AI.
Kuszenie AI
Pełniły one zatem rolę reklamy marketingowej, mającej na celu zachęcenie użytkowników do pobrania oprogramowania. Zgodnie z oświadczeniem, niektóre platformy oferujące narzędzia AI często proponują bez