Władze Warszawy ujawniły szczegóły dotyczące obszaru tzw. Strefy Czystego Transportu (SCT). Od stycznia 2024 roku do strefy mają nie wjeżdżać samochody z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i benzynowym starszym niż 22 lata. Łagodniejsze przepisy obowiązują m.in. w Niemczech.
Strefa czystego transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin (East News, ARKADIUSZ ZIOLEK)
Według nowego projektu SCT obejmie obszar ponad dwukrotnie większy, niż pierwotnie zapowiadano. Chodzi o całe Śródmieście, Żoliborz i Pragę Północ, prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody), większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca) oraz około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Miliona elektryków na drogach nie ma. "Musimy zmienić priorytety"
Strefa Czystego Transportu w Warszawie większa niż planowano
Osoby zamieszkałe wewnątrz tego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Pozostałe osoby oraz mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują niezmiennie zaprezentowane już wcześniej wymogi.
Od 1 lipca 2024 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:
- Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 27 lat);
- Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 18 lat).
Od 2026 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:
- Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 3 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2001 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 25 lat);
- Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 16 lat).
Od 2028 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:
- Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 22 lat);
- Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2015 (maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 13 lat).
Od 2030 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:
- Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 20 lat);
- Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6dT lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2019 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 11 lat).
Od 2032 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:
- Pojazd z silnikiem benzynowym (LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 6 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2015 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 17 lat);
- Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6d lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2021 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 11 lat).
Zobacz także:
Właściciele starszych samochodów mają problem. W wiele miejsc nie dojadą
Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które w 2023 roku ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.
Łagodniejsze przepisy w Niemczech, ostrzejsze we Francji
Jak wskazuje portal Business Insider, łagodniejsze normy obowiązują m.in. w Niemczech. W kraju naszych zachodnich sąsiadów do stref pozwala się wjeżdżać samochodom z silnikiem diesla spełniającym normę Euro 4, czyli maksimum 18-letnim i benzynowym Euro 1, czyli maksymalnie 29-letnim.
Ostrzejsze normy obowiązują za to kierowców w Paryżu. „Samochody z klasą 4 (samochody osobowe z silnikiem Diesla do Euro 3, ciężarówki z Euro 4, dwukołowce bez standardu) mają w Paryżu stały zakaz jazdy od poniedziałku do piątku od 8 do 20” – czytamy.
Zobacz także: