Rosja „nurkuje”. Chce wybudować podwodny tunel na Krym

Moskwa i Pekin prowadzą rozmowy na temat budowy podwodnego tunelu łączącego Rosję z Krymem – donosi „Washington Post” (WP) powołując się na depesze przechwycone przez ukraińskie służby specjalne. Informuje, że chęć uczestnictwa w projekcie zgłosił już CRCC – chiński, państwowy koncern budowlany. Podziemne połączenie chroniłoby szlak transportowy przed atakami Ukrainy. Zdjęcie

Rosja szuka bezpieczniejszego połączenia na Krym od Mostu Krymskiego. Chce wybudować tunel /STRINGER / AFP /AFP

Rosja szuka bezpieczniejszego połączenia na Krym od Mostu Krymskiego. Chce wybudować tunel /STRINGER / AFP /AFP Reklama

W tajnych rozmowach na temat planów budowy podwodnego tunelu łączącego Rosję z Krymem uczestniczą rosyjscy i chińscy przedsiębiorcy powiązani z rządem – donosi gazeta w Waszyngtonu. Negocjacje trwają od końca października. Główną motywacją stojącą za budową kilkunastokilometrowego tunelu miałoby być zapewnienie bezpieczniejszego połączenia między Krymem i Rosją niż Most Krymski, który jest obiektem ataków Ukrainy. Od początku agresji Moskwy jest on ważną linią dla rosyjskiego wojska do utrzymania kontroli nad półwyspem. 

Jest wykonawca i podobno bank

Z przechwyconych przez ukraińskie służby maili, na które powołuje się “WP”, wynika, że głównym wykonawcą budowy tunelu pod Cieśniną Kerczeńską byłby CRCC – China Railway Construction Corporation Limited. To notowane na giełdzie państwowe przedsiębiorstwo budowlane i jedna z największych spółek w Chinach. W 2014 roku było drugą co do wielkości firmą budowlano – inżynieryjną świata. CRCC współpracował już z Rosją, pomagał w budowie najnowszych odcinków moskiewskiego metra.

Reklama

Z wiadomości opublikowanych przez „Washington Post” wynika, że koncern zgodził się uczestniczyć w projekcie pod warunkiem zachowania „kompletnej poufności” oraz nie pod swoją nazwą. Podobno przedsięwzięcie ma już zabezpieczone pokrycie kosztów. Chęć sfinansowania wyrazić miał jeden z chińskich banków. 

Bardzo trudne przedsięwzięcie

Zdaniem amerykańskich urzędników i inżynierów, na których powołuje się „Washington Post”, budowa tunelu w pobliżu istniejącego mostu napotkałaby na ogromne przeszkody. Zwracają oni uwagę, że nigdy wcześniej nie podejmowano się prac na tak wielką skalę w strefie działań wojennych. Ich koszt wyceniono na “miliardy dolarów”, a czas konstrukcji na “długie lata”. „To operacja wysokiego ryzyka” – stwierdził cytowany przez dziennik specjalista.

Eksperci porównali plany do budowy 17-kilometrowego tunelu między Danią a Niemcami. Jego zakończenie planowane jest na 2029 r. i będzie to najdłuższy tunel drogowo-kolejowy na świecie. “Negocjacje podkreślają determinację Rosji w utrzymaniu kontroli nad Krymem – półwyspem, który zaanektowała nielegalnie w 2014 r., a także rosnącą zależność Moskwy od Chin jako źródła globalnego wsparcia” – podsumowuje doniesienia “WP”.

ew

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Idzie zmiana dla „frankowiczów”? Wolta neo-sędziów z Sądu Najwyższego INTERIA.PL

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *