Zarząd ElectroMobility Poland zamierza rozwiązać umowę o pracę z czterdziestoma pracownikami, jak donosi „Dziennik Gazeta Prawna” („DGP”). Ta restrukturyzacja wpłynie na wszystkie działy w organizacji, a zwolnienia przypisuje się brakowi inwestorów i zmianie strategii realizacji projektu. ElectroMobility Poland to spółka państwowa, której celem jest utworzenie marki pojazdów elektrycznych Izera.
/ materiały prasowe
Organizacja potwierdziła doniesienia o redukcji etatów. „Przygotowania do zwolnień grupowych w ElectroMobility Poland (EMP) trwają od kilku tygodni” – stwierdza „DGP”. Pracownicy firmy mieli zostać powiadomieni o nadchodzących zmianach w piątek przed południem.
Nikt nie chce sfinansować
Zgodnie z oświadczeniem przekazanym redakcji „Dziennika Gazety Prawnej” decyzja wynika z rewizji metody realizacji projektu przez ElectroMobility Poland i konieczności dostosowania ról zawodowych do przyszłych wymagań. „Wynika to również z wydłużonego harmonogramu zabezpieczenia finansowania, co wymaga optymalizacji naszej struktury kosztów” – wyjaśnia firma.
Reklama
Zwolnienia obejmą 40 stanowisk (w maju 2023 r. EMP zatrudniało 90 osób, a docelowo planuje się ich 3000 – red.). W korespondencji wysłanej do „Dziennika Gazety Prawnej” państwowa firma wskazała, że proces obejmie wszystkie działy w organizacji. „Będzie on dotyczył zarówno pracowników, jak i współpracowników firmy”. EMP podkreśla, że „celem tego procesu jest zapewnienie realizacji priorytetowych zadań, przed którymi stanie firma w nadchodzących miesiącach”. Priorytety te obejmują zabezpieczenie finansowania i przygotowanie do kompleksowego wdrożenia projektu.
Już nie będzie Izery, będzie klaster
Decyzja spółki wiąże się z transformacją wizji polskiej inicjatywy pojazdów elektrycznych. Pod koniec 2024 r. minister aktywów państwowych Jakub Jaworowski wyraził sceptycyzm co do jej realizacji. Zauważył, że stworzenie pojazdu elektrycznego w Polsce „to jedna z iluzji PiS, że samochód można zbudować bez żadnych zasobów. (…) Izera nie istnieje, ale jest spółka ElectroMobility Poland, która realizuje projekt, który przenieśliśmy z science fiction do praktycznego biznesu” – stwierdził minister.
Podkreślił klaster elektromobilności i wspomniał o trwających negocjacjach ze stroną chińską. Wyjaśnił, że inicjatywa klastra ma na celu stworzenie solidnych podstaw dla rozwoju przemysłu elektromobilności w Polsce. Oczekuje się, że budowa tego klastra będzie obejmować międzynarodowe partnerstwa i współpracę z lokalnymi interesariuszami przemysłowymi.
Realizacja tej inicjatywy ma na celu wypełnienie czterech głównych celów ekonomicznych, które zostały ustalone we współpracy z MAP. „Należą do nich tworzenie miejsc pracy, transfer technologii, lokalizacja łańcucha dostaw i minimalizacja profilu ryzyka inwestycyjnego” – podkreślił Przemysław Kuk, dyrektor departamentu komunikacji w Ministerstwie Aktywów Państwowych, w wywiadzie dla „DGP”.
Fabryka powstanie, ale inna
Wykorzystany zostanie Jaworznicki Obszar Gospodarczy należący do ElectroMobility Poland. Będzie to fabryka dedykowana masowej produkcji pojazdów na rynki europejskie, a także centrum innowacji skupiające się na nowych rozwiązaniach w zakresie mobilności. „Opracowywany model biznesowy, a także tworzenie międzynarodowych ram i lokalnych partnerstw, mają na celu dostarczenie konkurencyjnej gamy produktów i wzmocnienie całego sektora motoryzacyjnego w naszym kraju” – przekazuje firma DGP.
Oczekuje się, że nadchodzące miesiące będą kluczowe dla nowej inicjatywy firmy. W tym czasie zostanie podjęta decyzja dotycząca finansowania nowej strategii za pośrednictwem Narodowego Planu Odbudowy. Oczekuje się, że dodatkowe finansowanie będzie pochodzić z finansowania dłużnego.
Odtwarzacz wideo wymaga obsługi JavaScript w Twojej przeglądarce. Polsat News