Polacy skarżą się na platformy Shein i Temu. Rząd wziął je pod lupę

Od polskich konsumentów napływają sygnały świadczące o nieprawidłowościach w usługach platform e-commerce Temu i Shein – poinformowało w komunikacie Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Resort dodał, że praktyki obu platform mogą stanowić wielopoziomowe naruszenie przepisów i zwróciło się do nich o wyjaśnienia. Chińskie platformy zakupowe mają w naszym kraju wielu klientów, których przyciągają przede wszystkim niskimi cenami. Jednak, jak się okazuje, ich sposób działania może budzić wątpliwości. Zdjęcie

Polski rząd przygląda się praktykom handlowym chińskich platform Temu i Shein /123RF/PICSEL

Polski rząd przygląda się praktykom handlowym chińskich platform Temu i Shein /123RF/PICSEL Reklama

„Do Ministerstwa Rozwoju i Technologii zaczęły napływać sygnały świadczące o nieprawidłowościach przy świadczeniu usług przez platformy e-commerce Temu oraz Shein. Resort zwrócił się do wspomnianych platform o udzielenie wyjaśnień” – poinformowało MRiT w komunikacie.

MRiT zwróciło uwagę, że z danych Gemius Mediapanel wynika, że w styczniu 2024 r. aplikacja Temu oraz portal www.temu.com miały osiągnąć w Polsce liczbę 14,9 mln realnych użytkowników, a aplikacja Shein oraz portal www.shein.com – ponad 6 mln realnych użytkowników. „Liczby te plasują obie platformy w czołówce marketplace’ów, z których korzystają polscy konsumenci” – oceniono.

Reklama

„Jak wynika z analiz MRiT, sygnałów płynących do resortu (Polskie Towarzystwo Gospodarcze), zgłoszeń oraz skarg konsumentów i przedsiębiorców do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, praktyki stosowane przez obie platformy mogą stanowić wielopoziomowe naruszenie krajowych i unijnych przepisów w zakresie m.in. ochrony konsumentów” – wskazało ministerstwo.

Długa lista grzechów Temu i Shein

Jak poinformowano w komunikacie, nieprawidłowości wskazane zarówno w odniesieniu do platformy Temu, jak i Shein, polegają na nieprzestrzeganiu przez nie przepisów tzw. Dyrektywy Omnibus przy informowaniu o obniżeniu ceny. Obie platformy nie prezentują ceny, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Ani Temu, ani Shein nie zamieszczają informacji o tym, czy sprzedający jest przedsiębiorcą, podobnie jak informacji o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedającym. Na obu platformach brak jest też danych kontaktowych do sprzedającego (adres e-mail, telefon).

Chińskie marketplace’y wprowadzają też konsumentów w błąd, jeśli chodzi o „kupony”. „Kupony w formie pop-up’ów (wyskakujących okienek – red.) informują o możliwości zdobycia 500 zł, jednak bez informacji o warunkach umożliwiających skorzystanie z tych środków; dodatkowo stosowanych jest wiele zakazanych w polskim prawie klauzul abuzywnych” – pisze resort w odniesieniu do Temu. Podobny zarzut sformułowano wobec Shein.  „Przykładowo, konsument nie ma informacji, dla których produktów może kuponu użyć” – wskazano. 

Resort dodał, że platforma Temu stosuje też „liczniki” oraz komunikaty „mogące powodować presję u konsumentów„. Wyjaśniono, że chodzi o „liczniki” odliczające czas np. darmowej dostawy czy komunikaty nacechowane pośpiechem np. „Popularne! Prawie wyprzedane”. Ministerstwo zaznaczyło, że platforma nie wskazuje „jednoznacznej i konkretnej” ceny towarów – „w odniesieniu do niektórych produktów, wykorzystywane są niejasne określenia dotyczące ceny za dany towar”. Oceniono też, że konsument jest „niewłaściwie” informowany o minimalnej wartości zamówienia. „Konsument informowany jest o tym dopiero na końcowym etapie ścieżki zakupowej” – podkreślono.

Ministerstwo dopatrzyło się też naruszeń w zakresie praktyk marketingowych Temu. „Gdy klient nie wyraził zgody na otrzymywanie informacji handlowych z serwisu, platforma wielokrotnie zachęca go do wyrażenia takiej zgody za pomocą pojawiających się na ekranie pop-up’ów” – zauważyło. Resort wskazał też na „pozorne gwarantowanie” przez Temu wyrównywania cen – „korekta ceny w ciągu 30 dni” – oraz „pozorną gwarancję” dostępnej dostawy za pobraniem. 

Z kolei Shein, zdaniem MRiT, wprowadza w błąd, jeśli chodzi o zamieszczane na platformie oceny produktów z oferty. Resort wskazał na „brak informacji, czy opinie o produktach widoczne w serwisie pochodzą od konsumentów, którzy w rzeczywistości kupili dany produkt, oraz w jaki sposób dokonywana jest ewentualna weryfikacja opinii”. Ministerstwo zauważyło też, że nie wiadomo, jak opinie są liczone.

Temu i Shein na cenzurowanym. Polska pójdzie w ślady Francji?

Wcześniej walkę z nieuczciwą konkurencją ze strony Temu i Shein zapowiedział minister finansów Andrzej Domański. – W tym celu przyjęliśmy rozwiązania dotyczące raportowania przez platformy w internecie – mówił na początku maja. Na razie jednak konkretów brak.

W marcu br. izba niższa francuskiego parlamentu uchwaliła przepisy pozwalające na obłożenie tanich przesyłek z Chin „opłatami karnymi”. Drugim kryterium kwalifikującym produkt do opłaty karnej będzie fakt wykonania ubrań z tworzyw sztucznych, mających szkodliwy wpływ na środowisko. Opłata ma początkowo wynosić pięć euro za sztukę, a do końca dekady wzrośnie do 10 euro, nie przekraczając jednak 50 proc. ceny produktu. Wpływy z „opłaty karnej” mają być przekazywane producentom odzieży wykonanej w sposób zrównoważony, co ma ułatwić im rywalizację z biznesem „fast fashion”.

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Gwiazdowski mówi Interii. Odc. 82: Czy bez węgla będą wiatraki? INTERIA.PL

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *