Straty Poczty Polskiej z lat 2021-2022 zostały pokryte z budżetu państwa. Przelew w wysokości 750 mln zł już został zrealizowany. Znajdująca się w dramatycznie trudnej sytuacji finansowej Poczta Polska otrzymała rekompensatę z tytułu świadczenia tzw. usługi powszechnej (placówki i usługi są utrzymywane, choć nie są rentowne).
/123RF/PICSEL
Na konto Poczty Polskiej przelano prawie 750 mln zł na pokrycie strat z lat 2021-2022 – poinformował we wtorek dziennikarzy wiceminister aktywów państwowych Jacek Bartmiński.
Poczta Polska w trudnej sytuacji finansowej
– Prawie 750 mln zł, to były środki z budżetu państwa (…) Poczta Polska poprawiła płynność aby uniknąć upadłości – powiedział wiceminister Bartmiński zapytany, czy zapowiedziane w czerwcu środki dla Poczty za pokrycie strat z lat 2021-2022 zostały przelane na jej konto.
Wiceminister dodał, że pieniądze zostały przekazane jednorazowo, nie w transzach.
Reklama
Tzw. usługa powszechna to obowiązki Poczty Polskiej nie przynoszące zysku
W połowie czerwca tego roku podpisana została umowa między Ministerstwem Aktywów Państwowych i Pocztą Polską, która zakładała przekazanie operatorowi około 750 mln zł rekompensaty z tytułu świadczenia tzw. usługi powszechnej w latach 2021-2022. Chodzi o refundację za usługi wykonane w latach 2021 i 2022.
Usługa powszechna to wszelkie ustawowe obowiązki nałożone na operatora wyznaczonego, związane np. z utrzymywaniem sieci placówek niezależnie od ich rentowności. Proces związany z otrzymaniem przez Pocztę Polską rekompensaty z tytułu świadczenia tzw. usługi powszechnej trwał od grudnia 2022 roku.
Do obowiązków pocztowego operatora wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej zalicza się m.in.: świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym, obejmującym przesyłki listowe do 2 kg, paczki na terenie Polski do 10 kg oraz zagranicznych do 20 kg, a także paczki dla ociemniałych.
Gęsta sieć placówek pocztowych generuje koszty, których nie ma konkurencja
Operator wyznaczony jest też zobowiązany m.in. do posiadania odpowiednio gęstej sieci placówek pocztowych, świadczenia usługi odbierania i dostarczania listów i paczek przez minimum pięć dni w tygodniu, zapewnienia dostępu do poczty dla osób niepełnosprawnych, współdziałania ze strukturami państwowymi w sytuacjach kryzysowych, organizowania poczty polowej.
Poczta Polska to spółka Skarbu Państwa, największy operator pocztowy na rynku krajowym. Zatrudnia ponad 66 tys. pracowników, a jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całej Polsce.
***
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News