Lokomotywy i wagony na liście MON. Ministerstwo przeznaczy około 400 mln zł

Znaczne dofinansowanie z MON dla PKP Cargo. Emerytowany generał broni Edward Gruszka poinformował w środę (19.02), że MON planuje zainwestować około 400 mln zł w tabor kolejowy. To dofinansowanie obejmie m.in. wydatki związane z zakupem lokomotyw spalinowych i wagonów sześcioosiowych. Inwestycja ta ma na celu zwiększenie mobilności sił zbrojnych.

Zdjęcie

MON zainwestuje ok. 400 mln zł w PKP Cargo /123RF/PICSEL

Ministerstwo Obrony Narodowej zainwestuje ok. 400 mln zł w PKP Cargo / 123RF/PICSEL Reklama

Ministerstwo Obrony Narodowej prowadzi rozmowy z PKP Cargo, na stole są spore środki

Ministerstwo Obrony Narodowej zamierza przekształcić PKP Cargo. Podczas Railway Safety Forum 2025 ogłoszono znaczącą informację dotyczącą inwestycji ministerstwa pod przewodnictwem Władysława Kosiniaka-Kamysza.

Emerytowany generał broni Edward Gruszka, doradca w Biurze Ministra Obrony Narodowej, ujawnił w środę (19.02), że ministerstwo zamierza przeznaczyć ok. 400 mln zł na tabor kolejowy. Rozmowy z PKP Cargo w tej sprawie już się odbyły.

Reklama

„W styczniu tego roku odbyły się rozmowy Sztabu Generalnego z PKP Cargo. My jako wojskowi przedstawiliśmy nasze stanowisko i przekazaliśmy, że MON udzieli wsparcia finansowego (…) planujemy zainwestować, jako siły zbrojne, minister Kosiniak-Kamysz potwierdza wsparcie na zakup taboru kolejowego w wysokości około 400 mln zł” – stwierdził doradca z biura MON.

Znaczne finansowanie i znaczące przejęcia

Wiadomości o wielomilionowej inwestycji Ministerstwa Obrony Narodowej w tabor PKP Cargo pojawiły się niespodziewanie. Jednak podczas środowego forum podano wstępne szczegóły dotyczące przeznaczenia środków z Ministerstwa Obrony.

Gen. Edward Gruszka doprecyzował, że szacowane 400 mln zł pozwoli na zakup lokomotyw spalinowych, wagonów sześcioosiowych i specjalnych platform przeznaczonych do transportu najcięższego sprzętu.

Decyzja Ministerstwa Obrony Narodowej o zainwestowaniu w PKP Cargo nie była arbitralna. Doradca w biurze ministerstwa wyjaśnił, że finansowanie zakupu taboru ma wzrosnąć ze względu na konieczność zwiększenia mobilności sił zbrojnych.

PKP ma ambitne cele

Przedstawiciel sektora kolejowego był obecny na Forum Bezpieczeństwa Kolei 2025. Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych zaznaczył, że najbliższe lata będą kładły nacisk na odnowę infrastruktury dedykowanej wyłącznie transportowi wojskowemu .

Do 2023 roku zarządca tej infrastruktury planuje trzy znaczące inwestycje. Łączny koszt projektów ma wynieść 280 mln zł . Dodatkowo przewidziano remont lub modernizację 14 tymczasowych punktów przeładunkowych.

Jak podkreśla Polska Agencja Prasowa, grupa PKP Cargo świadczy usługi logistyczne, które integrują transport kolejowy, drogowy i morski. Oferuje niezależny transport towarowy na terenie Polski i obejmuje Czechy, Słowację, Niemcy, Austrię, Holandię, Węgry, Litwę i Słowenię. Głównym udziałowcem PKP Cargo jest PKP SA, posiadająca 33,01% akcji. W lipcu sąd wszczął postępowanie restrukturyzacyjne dla PKP Cargo . Wcześniej zarząd PKP Cargo zdecydował się na grupowe zwolnienia , które wpłynęły na 30% pracowników.

Agata Jaroszewska

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. „Najważniejsze pytania”. Balcerowicz o prywatyzacji kolei: Dlaczego powinna być własnością państwa? Polsat News

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *