Pełnomocnik rządu ds. rozwoju Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek przedstawił swoje oczekiwania Michałowi Fijołowi, prezesowi Polskich Linii Lotniczych LOT. Wśród nich jest potrzeba sformułowania strategii rozwoju linii lotniczej, która będzie zgodna z budową nowego lotniska. Wiceminister podkreśla, że polskie linie lotnicze powinny być głównym przewoźnikiem w momencie otwarcia CPK; w przeciwnym razie oznaczałoby to, że „lotnisko zostało zbudowane dla konkurencji polskiego przewoźnika”.
/ MATEUSZ WŁODARCZYK / NurPhoto / NurPhoto via AFP / AFP
Wcześniej w tym tygodniu rada nadzorcza Polskich Linii Lotniczych LOT powołała Michała Fijoła na nowego prezesa linii lotniczej. Powrócił, aby poprowadzić największą linię lotniczą w Polsce po tym, jak wcześniej piastował to stanowisko od połowy czerwca 2023 r. do zwolnienia w listopadzie poprzedniego roku. Fijoł jest związany z LOT-em od 2016 r., gdzie przez prawie siedem lat nadzorował działalność komercyjną w zarządzie.
Centralny Port Komunikacyjny. Przedstawiciel Rządu Omawia Oczekiwania Z Prezesem LOT-u
Według Macieja Laska, LOT ma wiele powodów do dumy pod wodzą prezesa Fijoła. „W 2023 r. oznacza to 10 mln pasażerów , ponad miliard złotych zysku, nowe samoloty dostarczone w ciągu ostatniego roku i coraz szerszą siatkę połączeń. Wszystko wskazuje na to, że miniony rok również był udany, z pewnością przewyższając pierwotne plany” – powiedział PAP wiceminister infrastruktury.
Reklama
„Spłata pożyczki z Polskiego Funduszu Rozwoju, który wsparł LOT w czasie pandemii, przebiega zgodnie z harmonogramem. Czego więcej można oczekiwać od kompetentnych managerów? ” – pytał Lasek.
Pełnomocnik rządu ds. budowy CPK przedstawił swoje oczekiwania wobec szefa LOT-u. Wiceminister zamierza kontynuować strategię rozwoju z dobrze ustrukturyzowanym planem, który jest zsynchronizowany z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego . „Nie jest szczególnie trudno zbudować nowe lotnisko bez zabezpieczenia własnego operatora” – zauważył.
Maciej Lasek: LOT powinien być wiodącą linią lotniczą w CPK
Zdaniem wiceministra „ wiodącą linią lotniczą w momencie otwarcia lotniska CPK powinny być Polskie Linie Lotnicze LOT ”. „Te linie lotnicze posiadają rozpoznawalną markę, wysoką jakość usług i wszystkie atuty potrzebne, aby nie zostać wypartymi przez „dużych graczy” w tym sektorze” – zauważył przedstawiciel rządu ds. CPK.
Podkreślił, że jeśli przynajmniej połowa slotów – czyli czasu, w którym samoloty mogą startować i lądować – w CPK nie zostanie przydzielona PLL LOT, to – jak dodał – będzie to sugerować, że „nowe lotnisko powstało z myślą o konkurencji polskiego przewoźnika „.
CPK sfinalizuje umowę na budowę dróg dojazdowych wokół lotniska. Kontrakt o wartości ponad dwóch miliardów złotych
Jak poinformował w piątek minister infrastruktury, Centralny Port Komunikacyjny ma podpisać umowę ramową na zaprojektowanie i budowę ponad 90 km dróg otaczających przyszłe lotnisko . Szacunkowa wartość kontraktu przekracza 2,2 mld zł netto.
Prace projektowe nad drogami mają rozpocząć się na początku 2026 r., a budowa ma ruszyć w 2028 r. „To jeden z największych kontraktów budowlanych związanych z infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania (CPK – red.). Podobnie jak rozbudowa autostrady A2 , która jest kluczową trasą łączącą Łódź z Warszawą, zapewniającą najszybszy dojazd do lotniska samochodem lub autobusem” – podkreślił Dariusz Klimczak w poście w mediach społecznościowych.
Spółka CPK planuje realizację projektu w trzech fazach. Pierwsza faza obejmuje zaprojektowanie i budowę drogi od węzła „CPK Wschód” (bez węzła) do węzła „Baranów”, gdzie łączy się ona z autostradą A2 (z węzłem). Druga faza będzie polegała na budowie Wschodniej Obwodnicy Lotniska ; odcinka od skrzyżowania z Północną Obwodnicą Lotniska w rejonie Kaski Centralne (bez skrzyżowania) do węzła „CPK Wschód” (z węzłem). Trzecia faza projektu została podzielona na dwa zadania — budowę Północnej Obwodnicy Lotniska i Zachodniej Obwodnicy Lotniska , które zostaną zintegrowane z istniejącą siecią drogową.
Program CPK ma obejmować utworzenie centralnego lotniska położonego między Warszawą a Łodzią, wraz z systemem kolei dużych prędkości. Oczekuje się, że nowe lotnisko początkowo obsłuży 34 miliony pasażerów rocznie i jest zaprojektowane z myślą o długoterminowej elastyczności rozbudowy zgodnie z zapotrzebowaniem i prognozami rynku. Zgodnie z ustalonym harmonogramem budowa