Wartość branży FMCG, czyli produktów pierwszej potrzeby, na które zapotrzebowanie nigdy nie maleje, z roku na rok wzrasta. Zdaniem ekspertów rynek ten jest wysoce odporny na różnego rodzaju kryzysy, dlatego może być atrakcyjnym miejscem do poszukiwania pracy. Jak funkcjonuje branża produktów szybko zbywalnych i na jakie zarobki można liczyć w sektorze FMCG?
/123RF/PICSEL
Czym jest branża FMCG?
Branża FMCG (ang. Fast Moving Consumer Goods) to branża tzw. dóbr szybko zbywalnych, czyli towarów pierwszej potrzeby, takich jak:
- żywność (świeża i mrożona, artykuły sypkie, pieczywo, napoje, słodycze, tłuszcze, produkty dla dzieci itd.),
- kosmetyki,
- środki czystości,
- leki bez recepty,
- suplementy diety,
- wyroby tytoniowe,
- wybory alkoholowe.
Produkty FMCG znajdziemy w każdym sklepie spożywczym czy supermarkecie. Tego typu artykuły charakteryzują się tym, że przeznaczone są do częstego użytku, są szybko konsumowane i jednocześnie rośnie na nie popyt, ponieważ równie szybko są uzupełniane przez konsumentów. W branży FMCG mamy więc do czynienia z przeróżnymi towarami, niskimi cenami, dużym popytem i rozwiniętymi kanały dystrybucji.
Rynek branży FMCG w Polsce cały czas rośnie
Ze względu na charakter branży dóbr szybko zbywalnych uznaje się, że jest ona najbardziej odporna na różnego rodzaju kryzysy gospodarcze, ponieważ cały czas konsumenci potrzebują produktów pierwszej potrzeby, które oferuje właśnie branża FMCG. Cały czas wzrasta popyt na różnego rodzaju dobra, a także rośnie zapotrzebowanie na pracowników. W branży FMCG panuje nieustanne zapotrzebowanie na pracowników na różnych szczeblach: pracowników produkcji, magazynów, sprzedawców, przedstawicieli handlowych, logistyków, managerów, kierowników, dyrektorów itp.
Reklama
Jakie są zarobki w sektorze FMCG?
Zarobki w branży dóbr szybko zbywalnych zależne są oczywiście od zajmowanego stanowiska. Nie ulega jednak wątpliwości, że branża ta jest bardzo atrakcyjna, ponieważ nie tylko oferuje wiele stanowisk pracy, ale i z racji tego, że jest odporna na kryzysy, może dawać pracownikom większe poczucie bezpieczeństwa.
Jak podaje portal aplikuj.pl w branży FMCG najwięcej zarabiają dyrektorzy sprzedaży, bo około 30-50 tys. zł brutto. Nieco mniej zarobi national key account manager (ok. 25 tys. zł brutto) oraz regional sales managaer (ok. 12-17 tys. zł brutto). Na wysokie zarobki może liczyć również marketing director (od 20 do 42 tys. zł). Pracownicy na niższych szczeblach, np. asystent brand managera zarobi z kolei od 4,5 do 7 tys. zł. Pracownicy produkcji natomiast zarabiają około 3 tys. zł miesięcznie.
Największe firmy na rynku FMCG
Największe firmy z branży dóbr szybko zbywalnych to wszystkim dobrze znane koncerny, takie jak Nestle, Procter & Gamble, PepsiCo, Coca-Cola, czy Unilever. Według rankingu Brand Finance Food and Drink z 2023 r. wśród największych branż FMCG wymienia się:
- Nestle – wartość marki wyceniono na 22,4 mld dolarów,
- Yill – wartość marki to ok. 12,4 mld dolarów,
- Lay’s – wartość marki to ok. 11 mld dolarów,
- Danone – wartość marki to ok. 8,9 mld dolarów,
- Tyson – wartość marki to ok. 8,7 mld dolarów,
- Kellogg’s – wartość marki to ok. 7,2 mld dolarów,
- Quaker – wartość marki to ok. 7 mld dolarów.
Wśród firm wyróżnionych w rankingu, które znajdziemy w Polsce, znalazły się również Lindt (wartość 4,4 mld dolarów), Doritos (wartość 4,1 mld dolarów), Barilla (wartość 3,9 mld dolarów), Cheetos (wartość 3,4 mld dolarów), Mars (wartość 2,8 mld) i wiele innych.
A jak wygląda branża FMCG w Polsce? Pomimo pandemii, branża dóbr szybko zbywalnych nieustannie się rozwija i ciągle wzrasta. W 2022 roku wartość całego rynku FMCG w Polsce szacowana była na około 201,9 mld złotych.
WG
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. AFP