Eksperci oceniają, że wydana w czwartek decyzja lokalizacyjna dla CPK zabezpiecza ten wielki projekt infrastrukturalny przed ewentualnym zaniechaniem czy znacznym ograniczeniem. Teraz czas złożenie wniosku o pozwolenie na budowę – uważają. W czwartek wojewoda mazowiecki poinformował o wydaniu decyzji lokalizacyjnej dla inwestycji.
/Foster + Partners /materiały prasowe
Wydanie decyzji lokalizacyjnej dla CPK zabezpiecza projekt przed zaniechaniem lub ograniczeniem – ocenił ekspert rynku lotniczego z firmy ch-aviation Dominik Sipiński. Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych dodał, że otwiera ona możliwość rozpoczęcia procesu wywłaszczeń.
Wojewoda mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną dla CPK
W czwartek wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski poinformował o wydaniu decyzji lokalizacyjnej dla inwestycji – Centralny Port Komunikacyjny, obejmującej komponent lotniskowy, drogowy i kolejowy. Podkreślił, że otwiera to spółce CPK drogę do składania wniosków o pozwolenia na budowę.
Reklama
„To ważny krok, który nie tylko umożliwia budowę CPK, ale też zabezpiecza projekt przed potencjalnym zaniechaniem lub ograniczeniem w przypadku zmiany władzy lub koniunktury gospodarczej” – ocenił dla PAP ekspert rynku lotniczego z firmy ch-aviation Sipiński.
Wskazał, że mając ten dokument, władze spółki CPK muszą jak najszybciej przystąpić do budowy. Określił również oddanie portu do użytku w 2032 r. jako „bezpieczny plan”, ale zaznaczył, że nie oznacza to, że spółka „może teraz odpoczywać”.
Decyzja lokalizacyjna umożliwia rozpoczęcie wywłaszczeń
Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych (ZDG) TOR ocenił z kolei, że decyzja lokalizacyjna to jeden z kluczowych dokumentów dla każdej inwestycji, „a szczególnie dla tak rozległej i realizowanej na tak wielu rożnych poziomach funkcjonalności jak CPK”. „Dokument taki otwiera możliwość rozpoczęcia procesu wywłaszczeń, choć tutaj już mamy dzięki PDN ponad połowę nieruchomości, a kolejne są w procedowaniu” – zaznaczył. Dodał, że dzięki temu spółkę CPK będzie niewiele dzieliło od postepowań na roboty budowlane, „te o zasadniczym znaczeniu”.
Jak poinformował podczas czwartkowej konferencji prasowej wojewoda Frankowski, inwestycja ma „ogromy charakter: 2 tys. 339 działek; 2,6 tys. hektarów terenów położonych na terenie trzech gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki”. „To jest decyzja, która obejmuje trzy komponenty: kolejowy, drogowy i lotniskowy” – wskazał. Spółka CPK w połowie grudnia przekazała do Wojewody Mazowieckiego listę działek nabytych w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć.
CPK pochłonie przeszło 130 mld zł
Należąca do Skarbu Państwa CPK, to spółka powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje pełnomocnik rządu ds. CPK.
W ramach CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. W grudniu spółki Centralny Port Komunikacyjny i Polskie Porty Lotnicze podpisały list intencyjny, zgodnie z którym PPL obejmą mniejszościowy udział – do 49 proc. spółki CPK.
***
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News Polityka