CPK. Jest zielone światło dla budowy tunelu pod Łodzią. Chodzi o KDP

Wojewoda łódzki dał zielone światło dla budowy tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią, obejmującego czterokilometrowy odcinek. Decyzja umożliwia ogłoszenie przetargu na drążenie tunelu. Odcinek KDP pod centrum miasta jest jednym z kluczowych dla całej inwestycji. Zdjęcie

Wojewoda łódzki wydał pozwolenie na budowę tunelu pod Łodzią dla Kolei Dużych Prędkości /123RF/PICSEL, WAN XIAOJUN / Imaginechina / Imaginechina via AFP /

Wojewoda łódzki wydał pozwolenie na budowę tunelu pod Łodzią dla Kolei Dużych Prędkości /123RF/PICSEL, WAN XIAOJUN / Imaginechina / Imaginechina via AFP / Reklama

Wojewoda łódzki wydał pozwolenie na budowę tunelu pod Łodzią dla Kolei Dużych Prędkości – poinformowano w opublikowanym komunikacie. Zgoda dotyczy czterokilometrowego odcinka pod centrum miasta

Uzyskanie pozwolenia na budowę umożliwia rozpoczęcie prac budowlanych przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. To jeden z najbardziej wymagających odcinków wchodzących w skład linii kolejowej Y i jednocześnie nasz najbardziej zaawansowany projekt – powiedział prezes CPK Mikołaj Wild, cytowany w komunikacie. 

CPK. Zielone światło dla tunelu KDP pod Łodzią

Zgoda wojewody dla KDP, która połączy Warszawę – Centralny Port Komunikacyjny (CPK) – Łódź – Poznań/Wrocław, oznacza, że spółka CPK może ogłosić przetarg na drążenie tunelu.  

Reklama

Pomysł budowy Kolei Dużych Prędkości jest dużo starszy niż plany budowy centralnego lotniska w Baranowie. Tunel będzie częściowo równoległy do budowanego obecnie przez PKP PLK tunelu dla (docelowo) połączeń regionalnych. 

Komora startowa, a razem z nią wyjście tunelu na powierzchnię, powstanie w okolicach osiedla Retkinia, na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej. W tym miejscu roboty mają rozpocząć się w ciągu najbliższych kilku tygodni. Kontrakt na realizację tych prac opiewa na prawie 147 mln zł.

Przy okazji trwa budowa sieci elektroenergetycznej oraz podziemnej infrastruktury technicznej potrzebnej do zasilania podstacji trakcyjnej dla linii kolejowej. Przebudowywane są również przyłącza ciepłownicze, wodociągowe oraz teletechniczne. Na tę inwestycję przeznaczono 93 mln zł. 

Prace przy komorze wydobywczej dla automatycznej tarczy drążącej TBM mają ruszyć dopiero po zakończeniu wzmacniania fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, co było konieczne dla bezpieczeństwa przeprowadzenia inwestycji oraz zapewnienia stabilności terenu. Komora powstanie po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna, w sąsiedztwie ŁDK. 

Budowa KDP przyspiesza

Podziemny tunel będzie mieć długość ponad 4 km, a jego średnica wyniesie około 14 m. Będzie to zatem największy tunel kolejowy w Polsce, a jego realizacja opierać się będzie na zaawansowanej technologii tunelowania za pomocą maszyn tarczowo-wiertniczych (TBM).

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. „Szczerze o pieniądzach”: 8 lat w ZUS – podsumowanie prof. Gertrudy Uścińskiej Polsat News

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *