Nie jeden, a dwa duoporty będą alternatywą dla megalotniska CPK, planowanego przez poprzednią ekipę rządzącą? O tym, że taki scenariusz jest możliwy, powiedział w rozmowie z portalem WNP.pl wiceminister infrastruktury w rządzie Donalda Tuska, Przemysław Koperski.
/123RF/PICSEL
Wiceminister Przemysław Koperski, mówiąc o przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego, przywołał wizję, której zwolennikiem jest nowy rządowy pełnomocnik ds. CPK, Maciej Lasek. Zakłada ona stworzenie w centralnej części Polski duoportu, w skład którego weszłoby stołeczne lotnisko im. Fryderyka Chopina (zlokalizowane praktycznie w centrum Warszawy, na Okęciu), a także podwarszawski port lotniczy w Modlinie.
Duoport lotniczy na południu Polski? Tworzyłyby go Kraków i Katowice
Wiceszef resortu infrastruktury wzbogacił taki scenariusz o dodatkowy element. – Uważam, że gdy dyskutujemy o duoportach, to bardzo ważnym punktem jest także południe Polski. Tam powinno powstać coś na wzór duoportu z szybką koleją łączącą porty w Katowicach i Krakowie. Dwa duoporty w Polsce byłyby dobrym rozwiązaniem.
Reklama
– Poczekajmy jednak na wyniki audytu w CPK – zastrzegł wiceminister. Jednocześnie przyznał, że nowa strategia dla branży lotniczej w Polsce powinna akcentować rolę lotnisk regionalnych.
Audyt w CPK ruszy „na dniach”. Na stronie internetowej spółki CPK, powołanej w celu realizacji megainwestycji rządu PiS, można już znaleźć informację o postępowaniu przetargowym na przeprowadzenie oceny działalności tejże spółki, obejmującej szeroki zakres aspektów, m.in. finansowy, kadrowy, a nawet ten dotyczący działań marketingowych. Wyniki mają być znane w „drugiej dekadzie marca”. Na ich podstawie pełnomocnik Lasek będzie formułował rekomendacje dla gabinetu Donalda Tuska dotyczące przyszłości tego lotniska.
Rząd chce uporządkować nadzór nad branżą lotniczą
Przemysław Koperski w rozmowie z WNP.pl wytłumaczył również zawiłości związane z nadzorem nad branżą lotniczą w Polsce. Obecnie w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej pracuje wiceminister, który jest jednocześnie rządowym pełnomocnikiem ds. CPK – wspomniany Maciej Lasek. Z kolei w gestii Ministerstwa Infrastruktury jest ogromna większość kompetencji związanych z lotnictwem – m.in. nadzór nad agencjami lotniczymi czy odpowiedzialność za kierunkowe decyzje dla firm lotniczych. To spuścizna z czasów rządów PiS.
Docelowo wszystkimi sprawami związanymi z lotnictwem będzie zajmować się jednak resort infrastruktury, zapewnił Koperski.
– Tak, lotnictwo będzie w jednym resorcie. Od początku była taka koncepcja. Jesteśmy po wielu rozmowach na ten temat z ministrem Laskiem – on znajdzie się w Ministerstwie Infrastruktury. Lotnictwo trafi wtedy w całości pod ministra Laska. Okres najbliższych kilku miesięcy jest okresem przejściowym – zapowiedział wiceminister.
Przemysław Koperski dodał, że nie jest planowana formalna likwidacja stanowiska pełnomocnika ds. CPK.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL