Jak Polacy szukają pracy? Media społecznościowe stają się coraz mniej popularne

Przeglądanie CV Blisko 60 proc. Polaków poszukuje zatrudnienia za pośrednictwem portali pracy, jak wynika z „Barometru rynku pracy 2025”. Maleje wykorzystanie mediów społecznościowych w tym celu.

Najnowsze wydanie „Barometru rynku pracy 2025” Gi Group Holding ujawnia, że większość Polaków obecnie poszukuje pracy za pośrednictwem portali pracy (58,8%). Odnotowano niewielki spadek korzystania z aplikacji mobilnych, mediów społecznościowych i sieci osobistych (odpowiednio 38% i 33%). Inne wymienione metody obejmują odwiedzanie stron internetowych firm, zwracanie uwagi na oferty pracy w prasie drukowanej, radiu i transporcie publicznym, a także rejestrowanie się w urzędach pracy i agencjach rekrutacyjnych, a także uczestnictwo w targach pracy.

Jak szukamy zatrudnienia? Upadek mediów społecznościowych

Badacze zauważają, że odsetek osób korzystających z mediów społecznościowych w celu poszukiwania pracy spadł (o 3,1 punktu procentowego) w porównaniu z ubiegłym rokiem. Ponadto liczba wizyt na stronach internetowych pożądanych pracodawców spadła (o 7,5 punktu procentowego).

– Poszukujący pracy zazwyczaj szukają możliwości, w których widzą największe prawdopodobieństwo znalezienia idealnego stanowiska. Poruszanie się po sekcjach „kariera” na stronach internetowych firm może być czasochłonne, podczas gdy portale pracy i aplikacje, które gromadzą oferty pracy, ułatwiają szybsze i bardziej wydajne wyszukiwanie. Dla pracodawców oznacza to, że udana rekrutacja wymaga jednoczesnego korzystania z różnych narzędzi i uważnej obserwacji zmieniających się preferencji kandydatów – komentuje Anna Wesołowska, dyrektor zarządzająca Gi Group.

Preferencje rekrutacyjne różnią się w zależności od wieku kandydatów. Najmłodsza grupa (w wieku 18-24 lat) korzysta głównie z kanałów cyfrowych, przy czym 56% wskazuje na reklamy online, podczas gdy 33% wybiera aplikacje mobilne i media społecznościowe. Dla osób w wieku 25-44 lat, oprócz portali pracy (61%), media społecznościowe i sieci osobiste (36%) również mają duże znaczenie. Sugeruje to, że osoby w tej grupie wiekowej łączą nowoczesne metody komunikacji z bezpośrednimi interakcjami.

Starsi kandydaci preferują tradycyjne metody

Starsi poszukiwacze pracy są bardziej skłonni korzystać z agencji zatrudnienia i konwencjonalnych metod poszukiwania pracy w porównaniu z młodszymi osobami – zwracają uwagę na ogłoszenia o pracę w prasie drukowanej, radiu i transporcie publicznym oraz często sprawdzają ogłoszenia na fizycznych tablicach ogłoszeniowych. Młodsze pokolenia w dużej mierze ignorują te kanały.

– Różne pokolenia mają różne nawyki i oczekiwania, dlatego skuteczna rekrutacja dzisiaj wykracza poza samo zamieszczenie oferty pracy. Istotne jest dobranie odpowiednich kanałów i form reklamy. Komunikacja z kandydatami w ich języku i w miejscach, w których są naprawdę obecni, jest kluczowa. Co jeszcze ważniejsze, budowanie relacji opartej na zaufaniu jest kluczowe – podkreśla Anna Wesołowska.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *