Prace projektowe lotniska w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) dotarły do półmetku – poinformował prezes spółki CPK Filip Czernicki podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej. Przyznał, że pieniędzy wystarczy tylko na opłacenie projektantów. Potem spółka zamierza ubiegać się o środki z budżetu państwa. Z kolei wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział, że wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na budowę pod Łodzią tunelu Kolei Dużych Prędkości.
/Materiały prasowe CPK /.
Prace projektowe CPK toczą się dla części kubaturowych terminala a także części związanych z infrastrukturą lotniska – miejscami postojowymi dla samolotów czy drogami startowymi. – W zakresie lotniska (w ramach CPK – red.) jesteśmy mniej więcej na etapie 50 proc. zaawansowania – poinformował prezes spółki.
Pieniądze tylko dla architektów
Wyjaśnił, że projektowanie CPK nie zostało wstrzymane, ponieważ wiązałoby się to z ponoszeniem „bardzo dużych kosztów przestojowego”. Zapewnił, że spółka ma pieniądze na to, by płacić projektantom, natomiast nie ma zapewnionego finansowania na dalsze etapy tej inwestycji. – Po weryfikacji tego projektu będziemy musieli się ubiegać o ośrodki, przede wszystkim te z budżetu państwa. Po to, aby móc realizować najważniejsze zobowiązania i dalszy etap inwestycji – informował Czernicki.
Reklama
Zgodnie z projektem, Centralny Port Komunikacyjny ma powstać 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów. W ramach tego projektu ma zostać wybudowany Port Lotniczy, który w pierwszym etapie byłby w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. CPK ma być też węzłem przesiadkowym między Warszawą a Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
Tunel pod Łodzią
Już wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na budowę pod Łodzią tunelu dla Kolei Dużych Prędkości (KDP). – Przetarg ma być ogłoszony pod koniec czerwca; najdalej we wrześniu – poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Tunel ma mieć 4,6 km długości i ok. 14 m szerokości. Według spółki CPK, będzie to największy podziemny tunel kolejowy w Polsce realizowanym metodą automatycznej TBM.
CPK otrzymał zgodę na jego konstrukcję w połowie stycznia. Trwa budowa sieci elektroenergetycznej i podziemnej infrastruktury, m.in. przebudowa przyłączy ciepłowniczych, wodociągowych i teletechnicznych. Inwestycja kosztować będzie ponad 93 mln zł, a jej wykonawcą jest Keller Polska. Potem powstaną komory dla tarczy zmechanizowanej TBM. Te z kolei pochłoną około 147 mln zł, a za budowę odpowiedzialny będzie Budimex.
PPL: Koniec prac w 2035 r.
Tunel w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim KDP. Inwestycja jest częścią korytarza Morze Północne – Bałtyk, czyli elementem transeuropejskiego szlaku komunikacyjnego. W skład CPK wejdą też inne inwestycje kolejowe. W bezpośredniej bliskości lotniska ma zostać zbudowany węzeł, który umożliwi przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Spółka CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa. Z punktu widzenia interesów kraju, jest zaliczana do spółek strategicznych. Realnym terminem inauguracji CPK jest 2035 r. – poinformowały w kwietniu Polskie Porty Lotnicze. Dzięki inwestycji ma powstać ponad 150 tys. nowych miejsc pracy.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL