Albatross zawinął do Świnoujścia. Przypłynął z USA z cennym ładunkiem

Do gazoportu w Świnoujściu przypłynął kolejny statek z ładunkiem LNG. To już 292 transport gazu (24 w tym roku) od uruchomienia terminala w 2016 roku. Albatross przypłynął z ładunkiem z USA. Zdjęcie

SM Albatross zawinął do Świnoujście. To już 292 transport LNG w polskim gazoporcie. Fot. GAZ-SYSTEM - X (Twitter) /

SM Albatross zawinął do Świnoujście. To już 292 transport LNG w polskim gazoporcie. Fot. GAZ-SYSTEM – X (Twitter) / Reklama

Do terminala LNG w Świnoujściu dotarł kolejny gazowiec. Jest to 24 dostawa w tym roku i 292. od uruchomienia gazoportu” – informuje GAZ-SYSTEM.

Skroplony gaz ziemny przypłynął z USA gazowcem SM Alabatross. Wolumen tej dostawy to około 80 tys. ton LNG.

Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu eksploatowany jest od 2016 roku. Terminal pozwala na odbieranie transportów gazu drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku, co znacznie poprawiło bezpieczeństwo energetyczne Polski.

Rozwiń

Terminal LNG w Świnoujściu przyjmuje coraz więcej statków

Z danych publikowanych przez GAZ-SYSTEM wynika, że z roku na rok terminal LNG w Świnoujściu przyjmuje coraz więcej statków z gazem. W ubiegłym roku były to 62 dostawy; w 2022 r. 58 transportów, a w 2021 roku 35 dostaw.

Reklama

Gazowce zawijające do Świnoujścia nie są już niczym nadzwyczajnym – nie tak dawno (10 czerwca) do terminala LNG dotarła 23. w tym roku dostawa skroplonego gazu ziemnego dla Grupy ORLEN. Gazowiec Dorado LNG dostarczył z USA około 80 tys. ton.

Dodajmy, że GAZ-SYSTEM jest w trakcie zakupu spółki Gaz Storage Poland będącej operatorem systemu magazynowania gazu ziemnego w Polsce.

Co z rozbudową terminala LNG w Świnoujściu?

Ostatnio pojawiły się niepokojące doniesienia o opóźnieniu rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu. „Brak trzeciego zbiornika w terminalu może utrudnić Orlenowi odbiory kolejnych dostaw LNG do Polski” – sugerowała kilka dni temu „Rzeczpospolita.

„Rz” przypomniała, że trzeci zbiornik w terminalu LNG miał zostać oddany do użytku na początku tego roku. Kolejną datą miał być koniec kwietnia. Termin nie został dotrzymany, Z informacji GAZ-SYSTEM wynika, że wykonawca (konsorcjum firm PORR i TGE Gas Engineering GmbH), przedstawił przyczyny opóźnień (trudne warunki zewnętrzne – pandemia Covid-19, wybuch wojny w Ukrainie, zaburzenia w łańcuchu dostaw).

GAZ-SYSTEM zapewnił jednak, że realizacja inwestycji jest na końcowym etapie, jednak terminu zakończenia prac na razie nie znamy.

Dywersyfikacja dostaw gazu okazała się skuteczna

Wygląda na to, że Polska skutecznie uniezależniła się od rosyjskiego gazu m.in. dzięki budowie terminala LNG.

W 2023 r. import gazu do Polski wyniósł 14,1 mld m sześc. przy krajowym zużyciu wynoszącym 17 mld m sześc. Dostawy LNG stanowiły 46 proc. całkowitego wolumenu, zaś 44 proc. błękitnego paliwa trafiło na krajowy rynek przez rurociąg podmorski Baltic Pipe.

W 2023 roku po raz pierwszy nie importowaliśmy gazu z Rosji. Zagraniczne dostawy surowca do Polski, (realizowane przez Orlen) wyniosły ok. 14,1 mld metrów sześc. Łączny wolumen gazu sprowadzonego przez spółkę w ubiegłym roku był nieco większy niż w roku 2022, kiedy wyniósł ok. 13,9 mld metrów sześc. Dostawy dla polskich odbiorców zostały uzupełnione produkcją krajową gazu, która wyniosła ponad 3,3 mld metrów sześc.

***

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Gwiazdowski mówi Interii. Odc. 84: Może czas zmienić konstytucję? INTERIA.PL

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *